Anmeldelse – Walter Isaacson’s “Steve Jobs”

Det er måske en god idé, at starte anmeldelsen med, at sige at jeg er en kæmpe Apple fanboy, da jeg mener, at Apple laver nogle fantastiske produkter. Nok om det – Indlægget her skal ikke være en krig mellem Microsoft og Apple.

Jeg har lige siden min interesse i Apple produkter været utrolig inspireret af Steve Jobs. Min inspiration af denne mand var dengang bygget op omkring hans produkt fremvisninger, som han formår at gøre til en kæmpe oplevelse. Nu da jeg har læst bogen færdig er jeg ikke længere kun inspireret af hans måde at fremvise produkter på, men også den måde han styrer en virksomhed på, den måde han motiverer hans ansatte og det drive han for at lave gode produkter.

Jeg læste bogen på min iPad, hvor den fylder hele 1.424 sider (dog kun 656 i trykt version), hvilket må siges at være en ordentlig kleppert (i hvert fald i forhold til de bøger jeg normalt læser). Jeg er ikke vant til at læse så store bøger, men gik alligevel ind i “projektet” med det mindset, at sådan en inspirerende mand sikkert har brug for så mange ord og sider, at brede sig ud på. Allerede fra starten af bogen blev jeg ikke rigtig fanget i den, og rent faktisk nåede jeg faktisk aldrig til dette punkt. Flere af kapitlerne er utrolig kedelige, og alt for beskrivende efter min smag – Men jeg tænkte, at det nok blev lidt mere interessant senere i bogen. Da jeg efterhånden var nået et godt stykke ind i bogen, blev jeg lidt mere fanget af den – Men den formåede aldrig at give en følelse af “Yes, nu har jeg tid til at læse i Steve Jobs biografien”.

Steve Jobs bliver gennem bogen, flere steder, skildret som en fyr der kan være utroligt ondskabsfuld overfor sine medmennesker. Senere i bogen, hvor nogle i Steve Jobs’ team kommenterer på dette får man det også bekræftet, men de fortæller også, at denne ondskabethed kunne få dem til at knokle så hårdt, at de gjorde ting de ikke anede de kunne. Det er sgu da inspirerende!

Igennem bogen får vi også historien om Steve Jobs som søn, far og mand for Laurene, hvilket jeg synes er lidt unødvendigt. Jeg synes at afsnittene omkring hele hans familieliv var utrolig kedelige og ikke mindst ligegyldige.

Steve Jobs biografien er for folk der allerede er inspireret af Steve Jobs. Jeg tror ikke, at folk der generelt er interesseret i teknologi-verdenen, men ikke er særligt fascineret af Steve Jobs, ville synes om denne bog. Selvom jeg måske ikke synes det er den bedste bog jeg har læst, så vil jeg dog alligevel anbefale den til alle der er fan af Steve Jobs eller Apple – Så hvis du er en Apple fanboy er denne bog et must-have, ligesom din Mac, iPhone, iPad og Apple TV! ;-)

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...