Bliv inspireret af de bedste

At formidle et budskab, din forretnings idé eller dit produkt er en alvorlig sag – ofte har det store konsekvenser om du bliver set, hørt og husket. En god præsentation kan være forskellen på et ’ja’ eller et ’nej’ når du mødes med banken, investorer eller kunder.

Heldigvis kan vi iværksættere søge inspiration hos vores helte, idoler og folk vi ser op til. For ligesom fodboldspillere i hele verden har deres øjne rettet mod Messi og studere nøje hvilke finter og tekniske mirakler, den lille troldmand kan udrette – alt imens de (måske i smug) forsøger at kopiere hans bevægelser næste gang de er i nærheden af en bold. Ja, så har vi jo også vores helte vi kan studere.

Personligt er jeg vild med Apple, deres produkter og Steve Jobs – så er det sagt!

Men jeg er ikke den eneste. Hvis du spørger danske og internationale topledere om hvem der er den førende formidler, bliver Steve Jobs nævnt meget ofte. Hans navn dukker ofte op når der skal udråbes top 10 lister over verdens bedste formidlere og folk ligger gerne i kø dage forinden når Jobs skal holde åbningstale på Apples Macworld konferencer – bare for at være sikker på at få gode pladser.

Hvad er det der gør Steve Jobs til så stærk en formidler? Først og fremmest tror jeg på at det der gør en kæmpe forskel er at Jobs brænder for hans budskab. Han er dybt passioneret når han går på scenen og så har han en tendens til at overraske folk gang på gang. Passion smitter og du vil opleve at dette bliver et af dine stærkeste kort som formidler, når du vil nå helt ud til dit publikum.

Når Steve Jobs går på scenen sælger han drømme og passion – ikke elektronik og computere. Ved at vinkle sine budskaber så de ikke direkte handler om tekniske produkt specifikationer appellere han til publikums hjerter før deres hjerne. Denne emotionelle appel opnår han ved ikke at gribe fat i den åbenlyse beskrivende formidling af budskabet – men i stedet tale om de fordele publikum kan opnå.

Jeg hører til blandt dem der mener at Jobs på mange måder er nytænkende, men at hans evne som formidler bygger på nogle klassiske virkemidler. Som f.eks. når han i sine præsentationer introducerer en helt og en skurk. Ikke overraskende er Apples nye produkt i denne sammenhæng helten og de konkurrerende produkter skurken. Skurken repræsenterer problemer for kunden (som ofte også er publikum), mens helten nu kommer på banen og løser disse problemer for kunderne. En klassisk måde at formidle på, der kendes helt tilbage fra vandrehistorier og fra de eventyr du fik læst højt som barn.

Har du lyst til at kigge Steve Jobs lidt nærmere i kortene, så er der god mulighed for at opleve hvad det er han gør. På YouTube findes der mere end 77.000 klip med eller om ham.

Jeg kan klart anbefale at du kigger nærmere på Carmine Gallo, der har studeret Jobs teknikker og giver gode råd om hvordan du kan tilegne dig nogle af de samme teknikker. Gallo har et inspirerende klip på YouTube ””.

Hvem lader du dig inspirere af når du skal formidle dit budskab?
– Skriv en kommentar!

Claus Handberg rådgiver iværksættere, foreningsledere og andre ildsjæle med noget på hjertet, der har brug for at blive set, hørt og husket. På  samler han inspirationskilder og værktøjer der giver din formidling større effekt – Se bl.a hans bibliotek af .



1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Kommentarer

  1. Magutz

    Fedt indlæg, dog trist at vi måske har set Steve præsentere for sidste gang :(

    Men ligesom dig, er mit helt store idol også Steve Jobs – lavet en projektopgave omkring Apple og Steve og fik 12 (: – det var dog nok grundet min flotte præsentation, der var lavede i Keynote på min Mac, der imponere mine lærere mest!    

    Iøvrigt minder denne sætning: “Personligt er jeg vild med Apple, deres produkter og Steve Jobs – så er det sagt!” meget om noget jeg kunne finde på at skrive – vil bare lige sige, det er ikke forbudt at være Apple-fanboy – det er bare folk der kun har råd til HTC der er misundelige (:  

    • Ja, det er virkelig sørgeligt, men håber da at han kommer på scenen igen. :-)

      Det skal lige siges, at det ikke er mig der har skrevet indlægget, men jeg er helt enig med dig og Claus Handbergh (forfatteren til indlægget).

      Jeg skrev selv reklameanalyse af Apples reklame for FaceTime (fik 10) og regner også med at skrive om Apple til en større opgave jeg snart skal lave på HHx. :-)

      Jeg er også selv fanboy, men forstår også godt folk der kan lide HTC og Android. :-)

      • Magutz

        Havde ikke set at det var Claus der havde skrevet indlægget, men det var skrevet til jer begge så :) 

        Vedr. det med at tage Apple med ind i skolerelaterede-opgaver syntes jeg er fedt- hvor skrive om noget man ikke syntes er fedt, bare fordi det er skole? 

        Jeg skal bestemt ikke rakke ned på HTC eller Android for den sags skyld, jeg syntes bare at betydningen “fanboy” og Apple, altid bliver set som noget negativt! (:   

    • Claus Handberg Forfatter

      Lad mig bare understrege med det samme – jeg er stor Apple evangelist og står gerne ved det ;-)

      Fede produkter, Steve som fremragende formidler, men også en skarp evne til at bryde deres produktfordele (tech-talk, bits & bytes) ned til brugbare kundefordele som forbrugerne kan forholde sig til. F.eks. iPod’s “1000 songs in your pocket”

      Det er virkelig noget vi iværksættere kan lære noget af !

Skriv et svar