Hvad er affiliate marketing?

Hvad er affiliate marketing

Affiliate marketing er en måde at markedsføre og sælge sine produkter og services, som virksomhed. På den anden side er det også fantastisk mulighed for personer med deres eget website eller blog, til at tjene penge på at henvise til andre virksomheder – hvor der optjenes en kommision.

Publisher eller advertiser

Der er minimum to led i affiliate marketing, og ofte tre. Annoncøren er virksomheden som gerne vil skabe salg/leads/klik til websitet. Publisheren er personen eller virksomheden, som gerne vil tjene penge på sin hjemmeside. Det tredje led kan være et affiliate netværk, som du kan læse mere om senere i dette indlæg.

Typer af affiliate-aftaler

Der findes overordnet set tre forskellige typer af aftaler du kan indgå som publisher eller annoncør, med den anden part. Du kan afregne/tjene per salg, per lead eller per klik. Der er fordele og ulemper ved dem alle, men typisk kan en publisher tjene mest ved at generere salg for en webshop.

Afregn eller tjen per salg – denne affiliate-aftale er logisk nok udelukkende for webshops, eller andre websites, hvor der kan købes produkter online. Her afregnes der typisk en %-del af salget, så jo større et salg, jo større kommision vil der også skulle gives eller kunne tjenes.

Afregn eller tjen per lead – er man en B2B-virksomheder, sælger man dyre produkter dyre produkter eller tilbyder services, er denne metode god. Her kan B2B-virksomheder fx afregne publishers for udfyldelse af kontaktformular, men også B2C virksomheder kan benytte metoden til booking af prøvetur i en bil, oprettelse af bruger på en streamingtjeneste eller lign.

Afregn eller tjen per klik – hvis man udelukkende er ude efter awareness og kendskab til en kampagne, kan en klik-kampagne være en mulighed. Jeg vil generelt ikke anbefale denne metode, da der stort set altid være en form for konvertering mulig – det kan være en mail-signup, tilmelding til begivenhed, oprettelse som gratis-bruger eller lign.

Affiliate netværk

Uanset om du er advertiser eller publisher, er det en rigtig god idé at benytte dig af et . Et affiliate netværk samler kampagner fra mange annoncører, så udgiveren kan få et bedre overblik og annoncøren ikke behøver at bekymre sig om alt det administrative.

Som publisher vil jeg anbefale dig at signe op til flere forskellige affiliate netværk, så du har adgang til flest mulige kampagner. Jeg bruger selv  og meget, men der findes også Netbooster, Webgains, EuroAds, Adservice med flere.

Som inspiration har jeg lavet en række guides til hvordan du kan arbejde med , eller . Hvis du får alvor vil have , er en rigtig god mulighed for at lære mere.

Billede:



1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (2 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Kommentarer

Skriv et svar