Keyword research med ride the wave

Keyword research med ride the wave

Der er rigtigt mange metoder i brug for, i Googles øjne, at skabe et godt, solidt affiliatesite. Den mest basale og indledende del er dog, rent faktisk at vide hvilke søgeord man ønsker at rangere på. En ting er nemlig at finde en masse gode søgeord – en helt anden er at finde dem alle!

Jeg vil herunder give dig 3 bud på, hvordan man kan finde alle søgeord indenfor sin niche – eller som minimum de fleste. Det sidste kræver at du har noget data på forhånd, men er til gengæld også vanvittigt effektivt og kaldes ”ride the wave”.

Brug de klassiske værktøjer til keyword research

En god start, når du bestemmer dig for at lave en søgeordsanalyse, er naturligvis at kigge på de helt almindelige værktøjer, der ligger fremme til dig. Iblandt disse er ”” nok det mest benyttede. Her kan du indtaste et søgeord, få at vide hvor mange der søger på det og desuden en lang række forslag til andre, lignende ord som danskere søger på.

For knap en måned siden valgte Google dog at sætte en begræsning på, hvilket betyder at du skal have brugt en sum penge på Adwords, for at få lov til at se de præcise estimater for søgetrafikken. Ellers får du blot resultater som ”10-100”, ”100-1000”, i feltet for antallet af månedlige søgninger.

Dette kan du dog undgå, ved at tilmelde dig en gratis prøveversion af Accuranker eller Tinyranker og indtaste dine ønskede søgeord – disse sider trækker så data til dig.

Brug keywordshitter-værktøjer

Når du har brainstormet dig frem til alle de søgeord du overhovedet kan komme til og brugt alle Googles bedste ideer, kan du med fordel sætte Ubersuggest i gang. Værktøjerne går ind og giver en lang række bud på kombinationer, hvor det søgeord du allerede har fundet bruges.

Indskriver du ”cykel” får du således ord som ”billig cykel”, ”hurtig cykel” og meget andet. Denne information kan du så smide tilbage i Google Adwords, hvor du får søgevolumen for dem. På den måde kan du altså skabe flere, nye søgeord, ud fra de søgeord du allerede har fremskaffet.

Andre tools der kan nævnes i denne brainstorming-kategori er , og .

Som titlen lyder – rid med på bølgen!

Har du allerede en side med tekstindhold? Så er dette min absolut favorit-strategi. ”Ride the wave”, bliver den kaldt.

Alt du skal gøre er at gå til Google Analytics. Har du ikke allerede koblet dette til dit website, bør du gøre dette. Derudover skal du have koblet Google Search Console (Webmaster tools) til websitet.

Når du har gjort dette, kan  du under din analytics-ejendom gå under Trafikkilder -> Search Console -> Landingssider og trykke ”Opsæt search console”. Efter dette scroller du til bunden af siden og trykker ”Tilføj”. Herefter kan du vælge din hjemmeside på Webmaster Tools og trykke Gem.

Efter nogle timer (eller et par dage, hvis du lige har opsat Search Console – den skal først indsamle data), vil du på Google Analytics kunne gå under følgende punkt og finde de søgninger som brugerne har fundet din hjemmeside på: Trafikkilder -> Search Console -> Søgeforespørgsler.

For nytnetværkskabel.dk ser dette således ud:

Netværkskabel keywords

Hvad du får at vide på denne side er:

  • Hvad søgeordet brugeren har indtastet, hvorefter han har set din side i søgeresultaterne er.
  • Hvor mange der har klikket på din side i søgeresultatet.
  • Hvor mange der har set din side i søgeresultatet for det pågældende søgeord.
  • Hvor stor en procentdel der har klikket.
  • Og hvilken rangering du i gennemsnit har haft på søgeordet.

Hvad kan jeg bruge dette til?

Hvis du har en rimelig mængde data indsamlet, vil du opdage at nogle søgeord er noget helt andet, end du selv havde fundet.

Eksempelvis havde jeg ikke tænkt på ”billige netværkskabler”, hvilket er et søgeord, der ifølge denne statistik er blevet søgt på 16 gange den sidste måned. I tilfældet med er jeg gået glip af 16 besøg. Ikke en kæmpe gevinst, men stadig besøgende, som havde været meget nemme at tage med.

I andre tilfælde, på større sider (specielt webshops/websites med mange produkter/artikler), har jeg fundet søgeord med op til 1000 søgninger, som jeg overhovedet ikke havde tænkt på kunne være relevant! Simpelthen fordi, at de var formuleret på en anden måde end jeg ville have gjort det.

Generelt er metoden desuden rigtig god til at finde longtails. Altså ”Verdens bedste netværkskabler” eller ”Hvor finder jeg den bedste cykel?”. Disse har ingen andre hjemmesideejere brugt, hvormed man ved at nævne dem en eller to gange i en artikel, meget hurtigt får en førsteplads på søgeordet.

Dermed kan du ved at bruge gammel besøgsdata skaffe helt nye søgeord, som du blot kan flette ind i nuværende artikler eller oprette helt nye artikler/landingpages til!

Alt i alt en masse potentiel grafik, baseret på så lidt arbejde som muligt – potentielt blot en tilrettelse af en artikel! Du rangerer nemlig (kan du se ud for ”gennemsnitlig position”) på søgeordet uden at have fokuseret på det – altså er chancerne store for, at du ved en lille indsats rykker helt til toppen.

Du rider altså med på en bølge af trafik, som Google allerede har givet dig et skvulp af.

Dette blev til et forholdsvist langt og tungt indlæg – har du kommentarer eller spørgsmål, så fyr dem afsted.

Om Simon Hedegård

Mit navn er Simon Hedegård Hansen, jeg arbejder som Junior SEO for webbureauet Morningtrain og har derudover en del erfaring med SEO og igennem diverse affiliatesider, med større og mindre succes.



1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (2 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Skriv et svar