LinkedIn er det bedste social medie til jobsøgning – hvis du bruger det

Brug LinkedIn til jobsøgning og personlig branding

Man hører efterhånden mere og mere om, hvordan folk bruger LinkedIn til jobsøgning, og får arbejde – Og det er jo også fantastisk.. Men håber du, at du som arbejdsløs, ligepludselig får en besked om, at der er en arbejdsgiver der har set din LinkedIn-profil, og finder dig interessant.. Så tro om.

LinkedIn er som de fleste andre sociale medier, kun noget der giver værdi, hvis du selv bidrager med noget. På Twitter skal du dele nogle interessante historier eller links, på Foursquare skal du skrive nogle faglige anmeldelser og på Instagram skal du tage nogle fede billeder for at få followers. Det samme gælder ved LinkedIn. Du bliver ikke eksponeret for nogen som helst, hvis ikke du selv deler nogle gode statusmeddelelser eller links, deltager i gruppedebatter, kommenterer på andres historier eller på anden måde gør opmærksom på dig selv, når du bruger LinkedIn til jobsøgning.

3 tips til LinkedIn jobsøgning

Som sagt handler det om, at gøre opmærksom på sig selv. Hvis ikke du gør det, så kan du lige så godt lade vær med at bruge LinkedIn til jobsøgning. Hvis du er rigtig smart begynder du allerede nu, at tage disse tips i brug – På den måde vil du allerede have bygget en status op, hvis du måske blive afskediget eller vil finde nye udfordringer på et tidspunkt. Nedenunder er der 3 tips til, hvordan du kan gøre mere opmærksom på dig selv via LinkedIn, og på den måde få mere ud af det professionelle netværk.

1. Skriv gode statusopdateringer

Når man bruger LinkedIn til jobsøgning (og generelt på LinkedIn) er man professionel – Det betyder, at du ikke skal sende opdateringer ud omkring din kat, familie, have (medmindre du er dyrlæge, psykolog eller gartner) eller noget helt fjerde som ikke har noget som helst, at gøre med hvilke kvalifikationer du har som medarbejder i en virksomhed. Husk på at statusopdateringer kun vil blive set på startsiden af LinkedIn, og ikke på din profil, som vi kender det fra Facebook og Twitter, men selvom de ikke bliver vist direkte på din profil, vil du alligevel godt kunne have mulighed for at få vist dine opdateringer for folk du ikke er i netværk med.

Hvis jeg skriver en statusopdatering på LinkedIn, som du måske synes om, og derfor klikker på “Synes godt om”, så vil denne statusopdatering sprede sig via dit netværk også. Derfor kan “Synes godt om” på LinkedIn give meget mere, end et “Synes godt om” på Facebook – Læs fx. hvordan Martin brugte LinkedIn til jobsøgning f.

2. Deltag i gruppedebatter

På forsiden af LinkedIn er der en lille boks med “Grupper du måske vil synes om”. Prøv at finde nogen der er specifikke for din branche, og vær med i debatten derinde. Der findes rigtigt mange forskellige grupper, så det ville være mærkeligt hvis der ikke fandtes en, der passede lige præcis til dig – Og hvis der nu ikke gør, så kan du jo bare selv oprette en.. Så ville du automatisk have et forspring, da du i højere grad vil være en thought leader, når du bruger LinkedIn til jobsøgning.

Der findes selvfølgelig både danske og internationale grupper, og hvis du udelukkende er på LinkedIn for, at forbedre dine job-chancer, så bør du nok holde dig mest til de danske grupper, men undervurdér ikke de engelske grupper – I nogle af dem er der meget at hente fx i form af viden af indenfor din branche, men måske også mulighed for at udbygge dit netværk til andre lande hen over tid.

3. Følg med på virksomhedssiderne

Begynd at følg nogle interessante virksomheder indenfor dit felt, og begynd at kommentér på deres opdateringer. Det er desværre de færreste virksomheder (specielt i Danmark), der bruger LinkedIn rigtig effektivt, og derfor bruger mange af dem slet ikke den funktion, hvor de kan sende opdateringer ud til deres følgere. Udover, at mange danske virksomheder ikke gør det store ud af deres LinkedIn profil, vil du nok også opdage, at en del af virksomhederne indenfor din branche slet ikke har en profil på LinkedIn. Arbejder du indenfor den digitale branche, vil de fleste virksomheder nok være tilstede, men er du tømrer eller håndværker vil du måske ikke have den store succes med netop dette tip.

Jeg håber dette indlæg har hjulpet dig til, at få lidt mere ud af LinkedIn. Jeg indrømmer gerne selv, at jeg ikke er eksperten på området, og bestemt ikke får så meget ud af det, som jeg kunne – Men hvis du er en haj til LinkedIn, ville jeg da blive glad hvis du vil skrive nogle flere tips til hvordan man kan få eksponeret sit navn. :-)

Billede:



1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Kommentarer

  1. Cool, er helt overbevist om at Linkedin er et super netværk til jobsøgning, og, som din artikel påviser, navnlig “jobsøgning på forskud”. Linkedin er en god måde at “netværke” uden at være fysisk tilstede og Linkedin kræver, som alle sociale netværk, aktivitet og tilstedeværelse.

  2. Thomas

    Som du skriver Tobias og Ulstrup også nævner, så er det vigtigt med “jobsøgning på forskud”.
    Mange har desværre den tildens at de først begynder, når de står uden job. Men hvis du ikke allerede har et netværk at trække på, eller har gjort noget ved din profil, så er det en lang og sej kamp at skulle igennem.
    Uden at have noget belæg for det, så virker det som om (i hvert fald i mit netværk), at dem som plejer deres profil hurtigere for at job end andre. Det kan selvfølgelig også have noget med jobrelevans og kvalifikationer at gøre, men umiddelbart virker det til at de hurtigere får et.

    Synes stadig der er mange, som undervurdere et stærkt netværk i dag. :)

  3. Martin

    Hej Tobias – Super indlæg om vigtigheden af LinkedIn.
    Og tak for link til Morten Viums artikel om min headhunteroplevelse:-)

  4. Hej Tobias.

    Super artikel og tak for linket :-)

    Jeg synes din vinkel er god, fordi der bliver skrevet så meget om udfyldning og søgeoptimering af sin profil på LinkedIn. Det er den passive vej til at blive synlig, og den er ikke ligeså effektiv som den aktive tilgang, som det du her beskriver.

    Jeg kan supplere med et tip til, hvordan man finder de rigtige grupper at deltage i: Find de mennesker du gerne vil netværke med og se på deres profil, hvilke grupper de er medlem af. Det er svært at vide, om der sidder nogen beslutningstagere i en gruppe, men hvis du finder nogle beslutningstagere i din branche og ser på deres profil, at de deler 1 eller 2 grupper, så burde du nok være medlem af de grupper.

  5. Sanni Søndersø Andersen

    Er helt grøn mht. Linkedin men jeg glæder mig utroligt meget til at komme i gang med det.

    Tak for de gode fif – jeg har allerede taget dem til mig.

Skriv et svar