Manglende betaling fra X

Affiliate indtjening penge

Mit navn er Casper Schneidereit, og jeg har fået lov til at udgive et indlæg på Tobias Hyldeborg’s blog. Jeg er fuldtid affiliate, og driver også en . Baggrunden for mit indlæg er noget som dukker op igen og igen, på forskellige online fora om affiliate marketing… Hvis man har arbejdet bare lidt med affiliate, så er man med garanti også støt på historier, hvor folk ikke har fået deres betaling rettidigt, eller slet ikke har fået den. Nogen gange er det beskedne beløb, det drejer sig om, andre gange er det manglende betaling i tusinde kroner.

Uanset om det er mange eller få penge, så er manglende betaling en utrolig ærgerlig situation at stå i. Du har tjent pengene, det hele kører, og så “snyder” affiliate netværket dig for betalingen.

Det her er mit bud på, hvorfor det går som det gør, og hvad du kan gøre for at sikre dig bedst muligt mod manglende betaling.

Manglende betaling i affiliate branchen

Det første man skal være klar over er, at det en ny og meget dynamisk branche, hvor kampagner rykker rundt, lukker og åbner fra denne ene dag til den anden. Det giver en stor usikkerhed, og det er en af grundene til, at vi ser netværk, som lukker ned “natten over”. Er de ikke polsteret godt nok, eller er kundegruppen ikke bred og solid nok, så skal der ikke meget til at rykke ved deres økonomiske fundament.

Når et netværk først er kommet i økonomisk uføre, så vil netværket typisk holde facaden så lang tid som muligt. De lever af de leads/salg, du producerer, og kan de holde dig i stalden en måned eller to ekstra på trods af manglende betaling, jamen så er det med til at give penge i kassen hos dem, og de kan forsætte driften lidt længere.

Hvis de fra start melder ud, at økonomien er dårlig, og selskabets fremtid er usikker, vil det med det samme få en masse til at rykke kampagner, og det vil bare virker som benzin på bålet.

Jeg forholder mig ikke til etikken, moralen eller juraen i det, men kan blot konstatere, det er den samme historie over og over igen.

Der kan i øvrigt være mange grunde til, at selskabet ender i sådan en situation. De kan selv have kunder, som går konkurs eller ikke betaler (det kommer vi ind på senere), men det er selvfølgelig 100% irrelevant for dig, som har penge i klemme.

Hvad skal du så gøre?

Ja, det er jo så her at mit indlæg forhåbentlig bliver interessant :-). Jeg vil i hvert fald komme med mine input og fortælle lidt om de værktøjer der er, så du kan ruste dig bedst muligt mod manglende betaling.

Særligt for en affiliate er en konkurs kritisk, da der typisk er løbende måned plus 45 dage til udbetaling. Det kan betyde mange måneders manglende betaling, hvis du bare forholder dig passivt og lader dig spise af med undskyldninger.

Personligt gør jeg det, at ved første mistanke eller første gang en betaling glipper og ikke kommer prompte ved efterfølgende rykker, så fjerner jeg alle de kampagner, jeg kan. Det er uanset, hvem det drejer sig om, og hvor godt samarbejdet har været, og hvor flinke personerne er. Det er det allerførste tegn på, at noget er ved at gå galt. Du vil blive mødt af undskyldninger, som det skyldes: bogholderi, ferie, computernedbrud, ulykke i Kina, eller hvad ved jeg.

Uanset hvad det er, så ryk kampagnerne over til et andet netværk. Har netværket en række unikke kampagner, må det være op til dig selv, hvor meget du vil gamble med den del af indtjeningen.

Når netværket har fået styr på økonomien og udbetalingerne, så kan du altid rykke kampagnerne tilbage igen.

Google og Trustpilot

Lav en søgning på netværkets navn i Google, det vil kunne afsløre andres erfaringer med netværket. På Trustpilot kan du også finde anmeldelser på de fleste affiliate netværk.

Men du skal stadigvæk være opmærksom, for det kan vende i løbet af natten. Selvom der ingen negativ historik er på det affiliate netværk, du arbejder med, så er der ingen garanti for, det også vil forblive sig sådan fremover. Og tjek så lige datoen for en eventuel anbefaling. Brug eventuelt Googles funktion til kun at søge i data, der maksimalt er et år gammelt.

Proff og CVR.dk

På  kan du gratis få indsigt i de vigtigste regnskabstal og ejerkredsen bag et selskab. Du kan også slå en person op og se de selskaber, hvor personen har en finger med i spillet. På  kan du købe dig til seneste regnskab.

Du kan bruge disse to sider til at finde ud af, hvordan økonomien har været i et selskab igennem tiden, og hvordan de seneste nyeste regnskabstal ser ud. Altså om der er værdier i selskabet eller ej.

Statstidende og konkurser

Selvom et affiliate netværk ikke betaler sine affiliats, så er det ikke ensbetydende med, at selskabet er gået konkurs. Omkostningerne til en konkurs skal dækkes af selskabets aktiver. Er der ingen aktiver, bliver omkostningerne trukket fra den sikkerhedsstillelse, som kreditoren har indbetalt. Det er normalt 30.000 kroner.

Sat lidt på spidsen kan man sige, at det koster 30.000 kroner at begære et selskab konkurs. Og der ingen garanti for, at der er nogen penge i selskabet til at dække de 30.000 kroner samt dit krav. Da et affiliate netværk typisk har små affiliates, som hver især er en lille kreditor, så sker det stort set aldrig, at de begære et affiliate netværk konkurs, da det er for omkostningstungt.

Men man kan sagtens forestille sig at SKAT eller en anden større kreditor vil begære et selskab konkurs. Det vil i så fald fremgå i , hvor du kan se, hvilke selskaber der er under konkursbehandling.

Har du penge til gode i et selskab, som er under konkurs, skal du sende kravet il advokaten, der behandler konkursen. Disse oplysninger finder du også i statstidende.

Afrunding

Lad dig ikke spise af med undskyldninger for den manglende betaling. Du skal ikke være bange for at rykke dine kampagner, også selvom det betyder et dårligere split. Hellere et dårligere split end tabt indtjening :-).


1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...


Kommentarer

  1. Casper Schneidereit Forfatter

    Jeg har haft problem med trackingen et par gange, både til den ene og anden side. Enten hvor trackingen ikke fungere på en kampagne, og jeg derfor ikke får registreret leads. Her er det blevet løst med en beregning baseret på forrige måneder. Eller kampagner hvor der er blevet tracket alt for mange salg.

    Umiddelbart har jeg tabt 500 – 1000 kroner alt i alt, så det er ikke noget der er værd at skrive hjem om. Men jeg sørger også for at sprede mig så meget som muligt.

  2. Daniel Lomholt

    Super indlæg, Casper :-)

    Jeg har selv oplevet problemer med betaling hos IQ Medier flere gange, hvor jeg så har haft rykket dem for det – de gav så netop også som begrundelse det var pga. problemer hos bogholderiet. Jeg har dog heldigvis modtaget alle de penge de skylder mig, og for nylig gik de konkurs, så jeg bruger dem heller ikke mere :-)

  3. Når der har været problemer med trackingen, har det så været uden du selv har pillet ved det? Altså kan det have opstået fra dag til dag, på kampagner du allerede havde igang?

    Synes mange leads falder i batches, dvs. kampagne1 får 4 lead på en dag, hvorefter kampagne2 får 5 leads efterfølgende dag, mens kampagne1 ingen leads har – på trods af kliks er nogenlunde ens.

    Har lidt undret mig over den, men har heller ikke lige lavet noget dybdegående analyse af det :)

    • Casper Schneidereit Forfatter

      Altså jeg kan ikke pille ved deres opsætning af trackingen. Det er blandt andet opstået fordi deres programmør har skulle rette noget, og glemt at implementerer den tracking koden på kvitteringssiden. Omvendt har jeg også oplevet at trackingen har været installeret på forkerte sider.

      • Hmm, ja okay. Det kan godt være man bør prøve at skifte lidt i de kampagner som ligger ved flere netværk, for at se om der er samme salgsmønster..

        Its a jungle out there :)

Skriv et svar