Hvad er et Rel Nofollow tag?

SEO

Rel Nofollow er et tag du kan bruge sammen med udgående links fra din hjemmeside, som giver Google, og andre søgemaskiner, besked om, at du ikke kan stå indenfor det indhold du linker til, og dermed ikke vil bringe værdi med over til siden – det kan fx bruges til affiliate links eller betalte links.

Rent visuelt ligner det et helt almindelig link, men kigger man i kildekoden, kan man se det lille ekstra tag der er med på linket. Et rel nofollow tag bruges altså kun rent teknisk til at fortælle søgemaskiner, at man ikke vil bringe værdi med over til siden.

Hvis du ikke tidligere har kendt til rel nofollow links, og allerede har en hjemmeside der linker til tvivlsomme hjemmesider, er det en god idé at gennemgå disse links, og få tilføjet tagget. Når Google kan se, at du stort set kun har affiliate links, links til pirat-sider og lign., vil de samtidig se din side som en hjemmeside af lav værdi – selvom du måske har en hjemmeside der prøver at vejlede folk i ikke at besøge farlige hjemmesider.

Hvordan bruges rel nofollow?

På side-niveau

Hvis du har en hel side, hvor du ikke kan stå indenfor nogle af linksne, kan du med fordel bruge rel nofolow i header på siden – dermed vil det gælde for alle de links der er på den pågældende side, og der vil altså ikke være behov for at tilføje det til hvert enkelt link.

<meta name="robots" content="nofollow" />

På link-niveau

Selvom det kan være smart nogen gange at bruge nofollow på hele siden, vil det ofte være en bedre idé at bruge det på det enkelte link, som man ikke vil bringe værdi med til – på den måde kan man både have troværdige links, som man gerne vil bringe værdi med over til, og have et enkelt utroværdig link, hvor man har brugt tagget.

<a href="http://www.domæne.dk" rel="nofollow">Ankertekst</a>

WordPress plugin

Er du ikke den store koder, findes der flere forskellige WordPress plugins der kan nemt kan klare at sætte rel nofollow på de links du ikke vil viderebringe værdi. Jeg har ikke selv prøvet , men det ser ud til at virke rigtigt godt – det er brugt over 20.000 gange og har en bedømmelse på 4 ud af 5.

Hvor bør man bruge no follow?

Gode steder at benytte sig af et rel nofollow tag kan være affiliate links, betalte links og links i kommentarer. Har du en , vil links i blog kommentarer som standard være nofollow, og der vil altså ikke bringes værdi med over til siden.

Søgemaskineoptimering

Hvis du linker til sider af dårlig kvalitet, kan det have negative konsekvenser på din , som Google og Bing. Her er det vigtigt at bruge rel nofollow, da du dermed fortæller søgemaskiner, at du ikke kan stå inde for det indhold du henviser til.

Det er forskelligt hvordan de forskellige søgemaskiner håndterer rel nofollow. Nedenfor kan ses en tabel, hvor du kan se hvordan de to største søgemaskiner behandler din side, hvis du bruger nofollow. Mindre søgemaskiner kan sagtens vælge ikke at respektere nofollow, men de store følger det ikke.

GoogleBing
Bruger link til rankingNejNej
Følger linketJa?
Indekserer siden der bliver linket tilNejNej

Kilde:

Follow links

Der modsatte af et rel no follow link er et “follow link”. Dette kalder man det dog ikke i daglig tale, da det i bund og grund blot er et almindeligt link, hvis der ikke er nogle tags på. Det betyder altså, at hvis du ikke har brug tagget på tidligere links til utroværdige sider, kan din egen hjemmeside virke utroværdig, da du tilkendegiver, at du godt kan stå indenfor det indhold det linker til.

Rel nofollow video

Rel nofollow infografik

Infografik om rel nofollow og SEO

Billede:  &



1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Skriv et svar