13 SEO tricks der kræver minimalt arbejde

SEO tricks der kræver minimalt arbejde

Søgemaskineoptimering kræver arbejde, men har du ikke optimeret endnu, vil der være nogle SEO tricks, som kræver minimalt arbejde. For at blive nummer ét, er det vigtigt at du arbejder med både indhold, links og teknik. Nedenstående tricks vil primært omhandle teknisk SEO, men der vil også være tips til indhold og links.

1. Sitemap

Ved at installere et sitemap på hjemmesiden, kan du give søgemaskiner besked om alle sider, på din hjemmeside. Bruger du WordPress vil jeg anbefale til dette – alternativt kan du benytte til at crawle din hjemmeside, og få den til at lave et XML sitemap.

2. URL struktur

Både din URL struktur og navngivning bør være på plads. En ordentlig URL struktur, indeholder de forskellige mapper i hierarkiet, og er navngivet med almindelig tekst. Nogle CMS kalder blot nye sider for den overskrift du har givet dem, men helt optimalt bør din URL være så kort og præcis som muligt.

3. Internationale tegn

Du må aldrig bruge Æ, Ø, Å og andre lokale tegn, når du navngiver en URL. Det skaber tekniske udfordringer, og søgemaskiner er efterhånden så kloge, at de godt ved at “ae” er “Æ”, “oe” er “Ø” og “aa” er “Å”. Bruger du WordPress, klarer den alt dette automatisk, men bruger du andet CMS, bør du tage et kig på dette.

4. Canonical tag

Et canonical tag fortæller søgemaskinerne hvilken version af en side der er den primære. Har du , bør du først og fremmest slette dine dubletter, men hvis det ikke er muligt, er canonical tag den næst-bedste mulighed for at sætte en stopper for det. Det tager ikke lang tid at implementere, hvis du finder et plugin der kan klare det for dig.

5. Robots.txt

Robots.txt er en simpel tekstfil som ligger i roden af dit domæne. Den bruges til at fortælle crawlers, som søgemaskiner, hvordan de skal opføre sig, når de gennemsøger dit website. Du kan bruge den til at “disallow” visse områder af din hjemmeside, som du ikke vil have frem i søgemaskiner, og så kan du henvise til URL’en på dit sitemap.

6. Google My Business

Hvis du opretter en Google My Business-profil til din virksomhed, kan du blive synlig på . Søger man på dit virksomhedsnavn, vil du kunne få telefon, mail, adresse og mere direkte ud i søgeresultaterne. Med Google My Business vil du også være synlig, når folk søger på “keyword + by” eller søger direkte i Google Maps.

7. Hav social media profiler

Vil du gerne nedrykke et negativt resultat om din virksomhed eller dit personlige brand, er det en rigtig god idé at oprette sociale profiler på Facebook, Twitter, LinkedIn osv. Disse sider rangerer næsten altid per automatik på side 1, når der søges på dit navn eller din virksomheds brand.

8. SEO tricks til bedre ankertekster

Hvis du ofte bruger ankertekster som “klik her” og “læs mere”, gør du dig selv en bjørnetjeneste. Ved at linke med disse tekster viser du ikke søgemaskiner hvad indholdet på din hjemmeside omhandler. Hvis muligt, bør du benytte søgeord i dine ankertekster, men pas også på med at bruge det samme søgeord for meget.

9. Title tag & meta description

Title tags og meta descriptions er titlen og beskrivelsen der dukker op for din side, i søgeresultaterne. Bruger du WordPress vil title automatisk blive udfyldt med overskriften på din side/indlæg og din hjemmeside-navn. Dog er det ofte en rigtig god idé, at versionere overskrift/titel på hjemmesiden og til søgemaskiner (title tag). Jeg vil igen anbefale Yoast SEO til dette, da en standard WordPress side, ikke giver dig mulighed for at skrive meta descriptions. Denne opgave tager lidt længere tid, men specielt title tags har en stor indvirkning på din synlighed, mens meta description er en stor faktor for CTR fra søgemaskinerne.

10. Brug overskrifter

Du bør gøre brug af overskrifter, og huske at lave dem teknisk korrekt. En overskrift i Google’s øjne, skal være tagget som et h-tag. Den primære overskrift skal være H1, og underoverskrifter går fra H2 til H6. Vær sikker på at dine overskrifter er kodet på denne måde, og ikke blot har en større størrelse eller er markeret med fed.

11. Del-knapper

Sociale delinger har ikke en direkte SEO effekt, men ved at implementere del-knapper til Facebook, Twitter, LinkedIn osv., kan du nemt få flere besøg på dit website. Husk at opfordre dine læsere til at dele indlæg på sociale medier, eller sende linket til en ven eller kollega i en mail.

12. Få en Google+ side

Selvom Google+ som socialt medie ikke er super aktivt i Danmark, er det stadig en rigtig god idé at oprette sig, hvis du vil arbejde aktivt med SEO. Det siges at Google ikke aktivt bruger Google+ til at vurdere hvilke sider der skal ligge højest, men personligt er jeg lidt i tvivl. Det tager ikke mange minutter at oprette en personlig og/eller firma-profil på Google+, og hvis du ikke vil bruge tid på at holde den opdateret, kan du blot autoposte fra Facebook, Twitter eller LinkedIn.

13. Brug videoer

At begynde på at lave sine egne videoer, er et af de SEO tricks der kræver en del arbejde, men måske har I allerede nogle videoer liggende, som ikke er at finde på YouTube? Netop YouTube er verdens 2. største søgemaskine, og ofte inkorporerer Google YouTube-videoer direkte i søgeresultaterne.



1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (2 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Kommentarer

    • Forfatter

      Linkbuilding kræver jo netop arbejde? :-)

      Dette indlæg giver fire tip hvordan du kan booste din SEO uden næsten at løfte en finger. Hvis du læser indlægget ordentligt skriver jeg det også, sammen med at indgående links og gode SEO-tekster selvfølgelig giver mere end disse fire simple tips. :-)

    • Forfatter

      Hej,

      Ja, det er et ældre indlæg, men prøver at opdatere mine gamle indlæg i ny og næ. :-) Og tak. Ja, mange af tingene er jo stadig de samme, men blot blevet endnu mere vigtige!

Skriv et svar