Sociale medier er de bedste redskaber til personlig branding

De sociale medier er et oplagt sted at styrke dit personlige brand. Jeg vil liste tre forskellige netværk, som er must-have, hvis du har nogen forhåbninger om, at brande din personlighed online. Til hvert enkelt netværk vil jeg komme til lidt tips til hvordan du bruger dem mest effektivt, og hvordan du kommer hurtigst og nemmest igang med at bruge dem.

Du har selvfølgelig en privat Facebook-profil.. Den rækker også et stykke af vejen, men det er jo for det meste kun venner der bliver lukket ind på den, og dermed ikke nye folk, som kan få kendskab til hvor cool, spændende og relevant du er. Problemet løses nemt ved at oprette en Facebook-side!

En Facebook-side er en side på Facebook, som alverdens folk kan “Synes godt om” og få diverse statusopdateringer, links og billeder fra dig. En Facebook-side er altså fuldstændig offentlig – Lige modsat af din private Facebook-profil som er.. Ja.. Privat. :-)

På min Facebook-side skriver jeg hver gang der er nye indlæg min blog, og når der generelt sker noget nyt i mit liv, men en Facebook-side kan bruges til en masse andet: Vil du øge dine chancer på jobmarkedet? Vil du trække folk fra din blog over til din webshop via dit personlige brand fra Facebook? Der er ingen grænser for hvad du kan bruge dine fans til. ;-)

Vi er desværre ikke ret mange danske Tweeters (Twitter-brugere) endnu, hvilket virkelig er utroligt synd, da det virkelig er et genialt sted at “opholde” sig, hvis man vil styrke sit personlige brand. Selvom vi ikke er mange kan Twitter på flere områder stadig være mere effektivt end Facebook. Mange af de danske tweeters interesserer sig nemlig for internet, markedsføring, Google osv. og en stor del af disse folk har også blogs, Facebook-sider og jeg skal komme efter dig.. Undskyld for det udtryk.. Lover at jeg ikke bruger det mere i dette blogindlæg. :-)

Du vil måske sige; “Jamen, hvorfor skulle de så følge lille mig, når alle de andre også har Facebook-sider osv.?”. For det første; Du brænder selvfølgelig for det du laver, og det emne/budskab du vil ud med via dit personlige brand, og det medvirker altid til at folk gerne vil følge med, og høre mere. For det andet tror jeg at Tweetere er mere villige til at “Synes godt om”/følge på Twitter/tilmelde nyhedsbrev, eller hvad hulan du vil have dem til, da de netop er i samme ske, og gerne vil ud med deres brand ligeså.

Hver gang en ny person følger mig på Twitter kigger jeg (hvis bare personen ser det mindste interessant ud) hans seneste par tweets, hans blog/hjemmeside (hvis han har sådan en) og følger ham hvis jeg kan li’ hvad jeg ser – Så skynd dig at følge en masse.. Det er også en måde at styrke sit personlige brand på.

Mange betegner LinkedIn som “det professionelle Facebook”, og det vil jeg da også langt hen ad vejen være enige med de folk i. LinkedIn er stedet hvor du har dit CV liggende og div. anbefalinger fra chefer, eller personer i dit netværk som har noget fedt at sige om dig.

Jeg skal være ærlig at indrømme at jeg ikke bruger LinkedIn ret meget. Min profil er fuldt ud opdateret, og jeg kigger da også derind nogle gange om ugen, men det er ikke noget jeg bruger effektivt i min personlige branding. For det første har jeg ikke ret mange i mit netværk derinde, så det giver ikke ret stor gevinst når jeg smider blogindlæg, eller andre statusopdateringer af sted, og for det andet vil jeg ikke mene, at mine blogindlæg og udtalelser passer til LinkedIn’s målgruppe, men det kan jo være dine blogindlæg/ydelser/udtalelser/idéer osv. er en helt anden sag, og passer perfekt på den businnes-tone der ofte holdes på LinkedIn.

Selvom LinkedIn ikke er min favorit er jeg alligevel begyndt at smide et link derind hver gang jeg har lavet et nyt blogindlæg, for altså hvorfor ikke tage alle de besøg man kan? :-)

__

Det var en lille gennemgang af tre forskellige netværk, som du absolut skal være på, hvis du har nogen som helst forventninger om, at du skal blive et kendt ansigt på et tidspunkt. Jeg håber du “Synes godt om” dette indlæg- Både på Facebook, men bestemt også generelt. ;-)

Hvis du har nogle indvendinger/gode tips eller andet til at bruge disse sociale medier i forhold til personlig branding, må du meget gerne smide en kommentar, eller kontakte mig via kontaktformularen. :-)


1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (Ingen bedømmelser endnu)
Loading...


Kommentarer

  1. Super artikel om personlig branding!

    Jeg bruger især Twitter, men er så småt begyndt at være aktiv i en del grupper på LinkedIn for at skabe et netværk inden for jobsøgning og karriererådgivning (ifm. lanceringen ModerneJobsøger.dk) og det er effektivt!

    Til jobsøgning er LinkedIn helt essentiel. Både som online CV og til at skabe netværk i grupperne.

    Twitter er lidt mere nørdet, men er også must, hvis man laver noget, som har det mindste med online medier at gøre.

    “skynd dig at følge en masse”
    Gør endelig det, men vent for guds skyld med det til du har sat din profil ordentligt op og har skrevet nogle gode tweets. “Så er jeg også kommet på Twitter” tæller ikke…

    Facebook har jeg ikke rigtig selv fået til at fungere, som jeg gerne vil… Tips til at skabe aktivitet modtages gerne :-)

      • Det kan godt anbefales.
        Har fået en del nye kontakter derigennem, og er så sent som i dag blevet inviteret på en kop kaffe ;-)

        Min strategi er at tage det stille og roligt. Jeg har ikke connected med samtlige Twitter-folowers eller noget i den stil.

        Meldte mig ind i en mindre flok gruppe og deltaget i diskussionerne. Her har jeg fået et par invites fra andre, som ville connecte med mig.
        Jeg tror det er fornuftigt at lære tonen og platformen godt at kende inden man for alvor begynder at føre sig frem ;-)

  2. Anders Andersen

    Hej Tobias.

    Godt indlæg.

    Om at have to facebook sider, så tror jeg få har overskud til at vedligeholde “fake” siden, hvorfor det ikke er muligt. Tror heller ikke folk har så meget lyst til at følge en “fake” profil, man vil have den rigtige vare.

  3. Kulturformidleren

    Et lill facebook fif.
    Jeg oprettede en fb profil for at promovere min side. Havde tidligere lavet en side, men fik kun omkring 30 “syntes godt om”. Jeg fik hurtigt 300 venner, men fb lukkede min profil, da profil åbenbart kun må oprettes som privatperson. Jeg fik i stedet muligheden for at konvertere min profil om til en side. Så nu har jeg 395 “syntes godt om” på , og det er jeg fuldt tilfreds med (^..~)

Skriv et svar