Succes i en usexet branche

Affiliate indtjening penge

Du er ung og drømmer om at blive en succesfuld iværksætter – Men hvor starter du? Hvilken branche skal du kaste dig ud i? Umiddelbart virker det oplagt at vælge et produkt som du har en stor passion for, da dette giver mange fordele i driften af din nye forretning. Det kan eksempelvis være når du skal købe de rigtige varer ind, når du skal give dine kunder god support, eller når du skal skrive produkttekster og andet indhold på din hjemmeside.

Men der er en fælde i at følge disse ellers meningsfulde anvisninger for valg af branche til dit nye iværksætterprojekt. I dette indlæg vil jeg prøve at forklare dig, hvorfor du ikke skal vælge den branche du personligt finder mest ”sexet”.

Alle vil sælge iPhone covers

Nu hvor du læser med på denne blog, så er der en god sandsynlighed for at du er relativt ung og at du er en fyr. Og hvad har mange unge fyre til fælles i dag? Jo, de dyrker en del sport, primært fodbold og styrketræning. Det er her deres passion ligger, og det er super positivt – Bare ikke nødvendigvis ift. iværksætteri.

Og hvorfor så det? Fordi det faktum at mange af de unge fyre der starter nye iværksætterprojekter op i dag – Hvad end det er webshop, eller noget helt tredje – Ender med at starte projekter inden for de samme brancher. Ikke blot er mange af disse brancher i forvejen ekstremt konkurrenceprægede, men når sådan en stor portion unge iværksættere også kaster sig ud i et projekt omkring eksempelvis salg af proteinpulver online, så ender det bare med, at ingen får succes.

Fordi styrketræning er så populært i dag blandt unge fyre, og at mange bruger proteinpulver, så er der mange der får idéen til at starte en webshop med salg af lige netop dette. De ved en del om proteinpulver og interesserer sig samtidig for branchen generelt – Det er jo perfekt? Men så alligevel ikke..

Der findes mange gode eksempler på brancher som er blevet invaderet af unge iværksættere, fordi et bestemt produkt er blevet populært lige pludselig. Det er ikke nødvendigvis fordi de har en interesse for det – Men måske mere fordi det er nyt og spændende. Her kan bl.a. nævnes iPhone covers, powerbanks, water speakers og mange flere rimelig tilfældige brancher, hvor der pludselig skyder webshops op i massevis.

Min gode ven Alexander startede webshoppen Slipsefyr tilbage i 2011, fordi han interesserede sig meget for slips og butterflies. Efterfølgende er der dog kommet et væld af konkurrenter på markedet, og det gør det markant sværere for ham at få succes med sin butik, selvom han dog har fordel af at være startet som en af de første. Og hvorfor fik han så så mange konkurrenter? Jo, det gjorde han fordi butterflies blev meget populært i den målgruppe der typisk starter webshops for tiden; Altså unge mænd.

Vælg en usexet branche

Støvsugere er måske ikke det mest sexede i hele verden, men måske er det netop nøglen til din succes?

For nylig solgte jeg min webshop med salg af kondomer som hidtil havde været mit primære iværksætterprojekt. Kondomer er et ”sexet” produkt, så jeg synes det var spændende at arbejde med. Inden jeg startede havde jeg dog ikke undersøgt markedet grundigt nok, og det betød, at jeg blev mødt med markant mere konkurrence end jeg havde regnet med.

Det viste sig at det krævede ekstremt meget arbejde at få succes på det marked, simpelthen fordi det igennem mange år har været populært at starte sådan en webshop, og at der dermed naturligt er kommet en masse spillere på markedet. Forholdet mellem markedets størrelse og mængden af konkurrence var simpelthen helt skævt. Derfor gav jeg op..

Hvad har jeg så lært? Jeg har lært at lade være med at vælge et marked hvor der er en masse spillere på i forvejen – og ofte er der altså en sammenhæng mellem hvor ”sexet” produktet er og hvor mange spilere der er på markedet.

Et godt bud på et usexet produkt er en cykelhjelm. Sådan én er der virkelig ikke meget sjov ved. Og det er netop grunden til at jeg har valgt det marked til mit næste iværksætterprojekt på . Det er nemlig ikke særlig moderne at bære cykelhjelm, og slet ikke blandt andre unge, som i dag starter deres iværksætterprojekter.

Det kunne også være et marked som støvsugere – For hvem gider lige at sælge det? Det er der nok – Uden at have undersøgt det – Ikke særlig mange der gør, og det er netop grunden til, at du skal gøre det. Du skal skille dig ud ved at vælge et marked som andre ikke gider; Det er din vej til succes!



1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Skriv et svar