URL struktur til blogs og webshops

URL struktur

En god URL struktur er et af de elementer, indenfor søgemaskineoptimering, der er vigtige at have styr på fra starten. Metatags, content, loadhastighed m.m., kan du løbende forbedre. URLs derimod, kan opleve et dyk i rankings og organisk synlighed, hver gang du ændrer URL.

Generelt om en god URL struktur

Uanset om du laver URL struktur for en blog eller webshop, er der forskellige best practice tips. Husk at der af og til er undtagelser til best practice, så du er altid velkommen til at hvis du har spørgsmål til en bestemt type website.

Brug et logisk hierarki

Uanset hvilket website der er tale om, er der stort set altid et hierarki af flere sider. Det kan være kategorier på en webshop, undersider til en SaaS-produkt eller noget tredje. Her er det vigtigt at alle steps i hierarkiet også kan ses i URL’en – fx min ““-side som har URL’en /freelance/seo/lokal-seo.

Placer vigtigt indhold først

Har du en side med mange undersider, er det vigtigt, at de vigtigste sider, ligger tidligt i URL-strukturen. Google vil umiddelbart se det som vigtigere indhold, jo tidligere det ligger i strukturen. Har du irrelevante steps i URL’en, som du kan fjerne, uden konsekvenser, bør du altså gøre dette.

Brug keywords

Hvis du allerede kender lidt til SEO, ved du også, at det er vigtigt at bruge søgeord i overskrifter. Det betyder at der “automatisk” vil komme søgeord i din URL. Langt de fleste CMS bruger nemlig titlen på et indlæg/side til at definere URL’en.

Overvej hvor specifik URL’en skal være, da det kan være du vil udgive indhold om lign. emner senere hen. Dette blogindlæg hedder kort og godt “/url-struktur”. Måske skriver flere blogindlæg om URL-struktur i fremtiden, men dette indlæg, vil være mit “cornerstone”-indhold om emnet. Cornerstone-indhold er et relativt nyt begreb, men betyder egentlig bare, at det er mit primære stykke indhold om emnet. Eventuelle andre indlæg der måtte komme, vil altså være “under-indlæg”, som vil linke tilbage til mit cornerstone-indhold.

Fjern fyldord

Ved en overskrift som “De 5 bedste apps til madlavning”, bør du fjerne de, 5 og til, som ikke bidrager med noget positivt. Det er blot fyld og giver altså ikke noget positivt til URL’en, men gør den bare længere. Min anbefaling ville altså være “/bedste-apps-madlavning”. Hold din URL så kort som du kan.

URL struktur til blogs og medier

En typisk blog har en liste over blogindlæg på forsiden, en “Om”-side og “Kontakt”-side. Det er naturligvis første del der er mest spændende at arbejde med, da de næste to “bare” bør kaldes “/om” og “/kontakt”. Ved blogindlæg er der dog flere forskellige elementer man bør overveje, før man lægger den endelige struktur.

  1. Brug “/blog” i URL’en – ved at have et fast element i URL’s for dine blogindlæg, kan du nemmere filtrere og sortere, når du analyserer på websitedata fra o.lign.
  2. Overvej at inkludere kategori i URL – har du en stor blog eller et medie med faste sektioner/kategorier, kan det give mening at inkludere dem i din URL. Brug det kun, hvis folk rent faktisk bruger dine kategorisider. Eksempel: Der er ingen der vil dykke ned i mine kategorier, men på større medier, vælger mange at klikke ind på en sektion som politik, rejser, erhverv etc.
  3. Deaktiver arkiver – på WordPress findes der både dato-arkiver, forfatter-arkiver, tag-arkiver og kategori-arkiver.
    1. Dato-arkiver ville jeg aldrig bruge, uanset type af website.
    2. Forfatter-arkiver vil jeg meget sjældent bruge, men har du et website, hvor det er vigtigt for folk at få vist indlæg fra en specifik forfatter/blogger, kan du bruge dem.
    3. Tag-arkvier ville jeg stort set aldrig bruge, medmindre du har et meget bredt site, og dine kategorier ikke er specifikke nok til at kategorisere dit indhold.
    4. Kategori-arkiver ville jeg beholde, hvis din blog er meget bred. Prøv at se det som sektioner i et magasin, og fastlæg en række kategorier du kan bruge år ud i fremtiden.

URL struktur til webshops og servicevirksomheder

Specielt på webshops er en god struktur vigtig, da det ellers kan være svært at finde rundt for både bruger og søgemaskiner. Specielt kategorier er vigtige, og så er der fordele og ulemper ved filtreringer og sortering af produkter ift. URLs. For servicevirksomheder med mange produkter, gælder meget af det samme, som med webshops.

  1. Brug både kategori og underkategori(er) i URL – er du webshop der sælger tøj, ville en URL for en rød kjole fx kunne se sådan her ud: /kvinder/kjoler/roed. Her er det tydeligt for både brugeren og søgemaskinen, hvordan strukturen på sitet er.
  2. Vær varsom med filtre – filtre er en god mulighed for at indsnævre en stor kategoriside, men er det ikke opsat korrekt, kan det have negative konsekvenser for din SEO. Her er tre forskellige muligheder du kan benytte dig af:
    1. Behold samme URL, uanset filtrering – uanset hvilken filtrering brugeren foretager sig, ændrer selve URL’en ikke. Dette er den mest simple og overskuelige måde at håndtere filtre.
    2. Inkludér filtre i URL og brug canonical – hvis du vælger et filter, så du kun får vist “Medium”-størrelser, vil dette blive inkluderet i URL’en, og de mange “filter-URL’s” vil så have canonical tilbage på kategorisiden uden filtre.
    3. Inkludér filtre i URL og automatisér indhold – denne mulighed kan være teknisk svær, men er den bedste løsning, hvis muligheden er der. Her er der unikke URL’s for hvert filter, og indholdet, såsom metatags og overskrifter, vil automatisk blive ændret, alt efter hvilket filter du bruger. Med denne får du meget specifikke sider, men kan også ende med at have mange tusinde sider pga. de mange forskellige muligheder for at filtrere på kryds og tværs.


1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 5,00 ud af 5)
Loading...

Skriv et svar