WordPress FAQ – spørgsmål og svar

WordPress FAQ - spørgsmål og svar

Jeg får løbende spørgsmål fra kunder og andre, omkring WordPress, plugins, indstillinger og mere. Jeg har derfor lavet en WordPress FAQ, og hvis du søger svar på et specifikt spørgsmål, kan du bruge CTR+F (Windows) eller CMD+F (Mac). Har du flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive i kommentar-sporet nederst.

/  /

WordPress FAQ om SEO

Hvordan ændrer man title og meta på en WordPress-side?

  1. Download plugin’et ““.
  2. Du vil nu manuelt kunne ændre det på hver side/indlæg.

Hvad er en meta beskrivelse?

En meta beskrivelse er en lille beskrivelse til bl.a. søgemaskiner som Google. Du kan med fordel bruge plugin’et “” til at skrive meta beskrivelser til dine sider og blog-indlæg.

WordPress FAQ om Web Analytics

Hvordan tilføjes Google Analytics koden til sin WordPress side?

Denne guide tager for givet at du allerede har oprettet en bruger på .

  1. Kopier koden fra Google Analytics.
  2. Gå til dit WordPress-kontrolpanel.
  3. Marker “Udseende” og vælg “Editor”.
  4. Ude til højre, hvor “Skabeloner” står som overskrift, skal du finde “Header” (header.php).
  5. Her søger du efter “<head>” og indtaster koden fra Google Analytics lige efter denne streng.

WordPress FAQ om generelle funktioner

Hvordan skifter man farve på tekst i et indlæg på WordPress?

  1. Marker den tekst du vil ændre farven på.
  2. Klik på A’et med en streg under i panelet hvor du også ændrer fed skrift, skriftstørrelse, højrestillet tekst osv.
  3. Vælg en farve.

Hvordan laver man en “Læs mere”-knap til sin WordPress blog?

Vælg hvor du gerne vil have at “Læs mere”-knappen skal være, og tryk på knappen med en stiplet linje imellem (mellem “fjern link” og “korrekturlæs tekst”).

Hvordan får man profilbillede ved kommentarer i WordPress?

  1. Opret dig på .
  2. Upload det billede du gerne vil bruge som profilbillede.

Hvordan uploader man en .pdf-fil til en WordPress hjemmeside?

  1. Gå til “Medier”.
  2. Tryk på “Tilføj ny”

Hvis du vil linke til filen går du blot ind på den, kopierer URL og sætter den ind det sted du gerne vil have et link til den.

Hvordan laver man et citat på en side?

  1. Marker teksten du gerne vil have citat-effekten på.
  2. Tryk på citat-ikonet (mellem “nummeret liste” og “vandret linje”.

Hvordan logger man ind på WordPress?

  1. Gå til domæne.dk/wp-admin
  2. Indtast dit brugernan og adgangskode.

Hvordan ændrer man et link på en WordPress hjemmeside?

  1. Tryk på det link der allerede er lavet.
  2. Vælg kæden i panelet (mellem “højrestil” og “fjern link”).
  3. Nu kan du skrive et nyt sted linket skal gå til.

Hvordan ændrer man tekstfarve i indlæg på WordPress blog?

  1. Marker teksten du gerne vil have ændret farven på.
  2. Klik på knappen med et understreget A (mellem “lige margener” og “indsæt som tekst”).
  3. Vælg den ønskede farve.

Hvordan laver man et billede galleri i WordPress?

  1. Installer plugin’et ““.
  2. Upload de billeder der skal bruges til galleriet.
  3. Gå til indlægget/siden hvor galleriet skal bruges.
  4. Klik på galleri-knappen i kontrolpanelet, hvor du også finder fed skrift, citater, centreret tekst osv.

WordPress FAQ om andet

Hvordan fjerner man kommentarer på et indlæg?

  1. Gå til “Indlæg”.
  2. Find det indlæg hvor du gerne vil fjerne kommentarer.
  3. Før musen og indlægget og klik på “Lynrediger”.
  4. Fjern fluebenet ved “Tillad kommentarer” og opdater.

Hvordan gør man et billede i WordPress ikke-klikbart?

  1. Gå ind og rediger siden, hvor billedet ligger.
  2. Klik på billedet og tryk på den lille blyant øverst til venstre.
  3. Ved “Link til” vælger du “Ingen”.

Hvordan tilføjer man tekst til et slideshow i WordPress?

  1. Gå til “Slideshows”.
  2. Tryk “Rediger” ved det slideshow du gerne vil tilføje tekst.
  3. I højre side ser du forskellige billeder, hvor der er en bokse med titlerne “Title” og “Description” – Her kan du skrive en titel og en beskrivelse til de forskellige slides.

Denne guide er henvendt til brugere med ““-plugin.

Hvordan opretter man et nyt indlæg?

  1. Hold musen over “Indlæg” og vælg “Tilføj nyt”.
  2. Nu bliver du mødt af en lang tekstlinje hvor du kan skrive titel på dit indlæg, samt en stor tekstboks, hvor du kan indsætte det indhold du gerne vil have i indlægget. Bagefter kan du tilføje tags, kategorisere indlægget, vælge et thumbnail osv.
  3. Tryk på “Udgiv”, når du er klar til at ligge indlægget online.

Hvordan får man SPAM-beskyttelse på Contact Form 7 WordPress plugin?

  1. Installer plugin’et ““.
  2. Gå ind i den kontaktformular du gerne vil have SPAM-beskyttelse på.
  3. Tryk på “Generér tag” og vælg “CAPTCHA-kontrol”.
  4. Kopiér koderne og sæt dem ind i kontaktformularen.

Hvordan får man en side op i menuen?

  1. Vælg “Udseende”.
  2. Gå til “Menuer”.
  3. Til venstre, i tredje boks, kan du se samtlige af de sider du har oprettet. Vælg den pågældende side, og tryk “Tilføj til menu”.

Hvordan redigerer man en WordPress side?

  1. Gå til “Sider”.
  2. Før musen over den side du gerne vil redigere.
  3. Tryk på “Rediger”.

Hvordan skriver man i footer i WordPress?

  1. Gå til “Udseende”.
  2. Vælg “Editor”.
  3. Tryk på “Footer” i højre side.

Hvordan får man AdSense blok i midten af et WordPress indlæg?

  1. Installer plugin’et ““.
  2. Gå til “Indstillinger”.
  3. Tryk på “Post Layout Pro”.
  4. Her kan du vælge forskellige post-typer (indlæg, sider, kommentarer osv.). Hvis du gerne vil have en AdSense blok i midten af et indlæg indsætter du blot AdSense koden i feltet for dette. For at frembringe denne annonce i et indlæg skal du blot indsætte et “More”-tag (det ikon der er ved siden af links, i din Editor, når du redigerer indlæg).

Hvordan laver man en blank side på WordPress?

En “blank” side kan være god at have, hvis man fx gør brug DropDowns menuer, hvor man ikke vil have den besøgende til at klikke på forældre-siden, men derimod en af under-siderne.

  1. Installer plugin’et ““.
  2. Gå ind og “Rediger” den side du gerne vil have ændret. Nederst på redigerings-siden vil der nu være en ny boks, som standard er sat til “Its normal WordPress URL” – Her skal du vælge muligheden for “An alternate URL” og indtaste “#” i tekst-feltet.

Med plugin’et “Page Links To” er det også muligt at dirigere dine besøgende over til en helt anden hjemmeside. Det kunne fx være du ville have et link i din menu der hed “Facebook” eller “Twitter” som så skulle linke direkte til din Facebook-side eller Twitter-profil.

Må “SEO titel” gerne være anderledes end det der står i indlægget?

Hvis du bruger et plugin som “WordPress SEO” har du mulighed for selv at bestemme hvordan dit indlæg skal se ud på Google – Du kan selv vælge hvilken titel det skal have, samt hvilken beskrivelse der skal stå. Her må du selv helt bestemme hvad der skal stå, men det anbefales at det har relevans for indlægget, da du på den måde mindsker din bounce-rate, når folk kommer ind på din side, og ser at det rent faktisk ikke er det indlægget handler om.

Hvordan får man Google+ Authorship på sin blog?

  1. Download plugin’et “WordPress SEO by Yoast”.
  2. Gå til “Brugere”.
  3. Vælg brugeren du vil have tilknyttet en Google+ profil (eller side) til.
  4. Indtast URL’en der er på den pågældende Google+ profil eller side, og indtast i “Google+”-feltet.

Når alt dette er gjort, skal du efterfølgende indsætte domænet/domænerne som du blogger på i “Bidragyder til” på din Google+ profil.

Hvor finder man slettede sider?

  1. Gå til “Sider”.
  2. Øverst vil du kunne se om der er nogle sider i papirkurven.

Hvordan uploader man et tema?

  1. Gå til “Udseende” -> “Temaer”.
  2. Vælg “Installer temaer”.
  3. Tryk på “Upload”.
  4. Find tema-filen på din computer, og tryk “Installer nu” – Bruger du Mac skal du huske at komprimere tema-filen først. Det gøres ved at finde den mappe du har downloadet, højreklikke på den, og så vælge at du vil komprimere filen.

Hvordan indsætter man en AdSense annonce?

Mange tror man skal bruge forskellige plugins til netop dette, men det skal du altså ikke. Når du har oprettet en AdSense-annonce er det bare at tage koden du får, og indsætte dér på siden, hvor du vil have den.

Hvordan åbner man op for brugergenereret indhold?

Hvis du ønsker, at dine brugere skal kunne lave blogindlæg/nyheder/artikler på din WordPress hjemmeside, men at blogindlægget/nyheden/artiklen samtidig skal godkendes af en admin, før den kan blive udgivet, skal du gøre brugerens rolle til “Bidragyder”.

Hvad kan de forskellige brugerroller?

Abonnent – Ingen, udover den besøgende får gemt sine oplysninger når han vil skrive en kommentar på din blog.

Administrator – Har lige så mange rettigheder som dig. Kan lave ALT om på bloggen.. Hvis det altså er det han vil.

Redaktør – Kan udgive indlæg, og rette i indstillinger der har tilknytning til samme, på bloggen.

Forfatter – Kan udgive indlæg, og ikke så meget andet.

Bidragyder – Kan “foreslå” indlæg, altså skrive indlæg som skal godkendes af dig (eller en anden administrator) før de kan udgives.

Hvordan overfører man samtlige WordPress data til en ny blog?

På den nuværende WordPress blog:

  1. Gå til “Værktøjer” og vælg “Eksporter”.
  2. Tryk “Download eksportfil”.

På den nye WordPress blog:f

  1. Gå til “Værktøjer” og vælg “Importer”.
  2. Vælg “WordPress”.
  3. Upload filen du downloadede fra din nuværende WordPress blog.

Hvordan opretter man en ny admin bruger?

  1. Gå til “Brugere”.
  2. Klik på “Tilføj ny”.
  3. Udfyld felterne til den nye admin, og giv ham rollen “Administrator”.

Hvordan uploader man en fil til sin blog?

  1. Gå til “Medier”.
  2. Tryk på “Tilføj ny”.
  3. Klik på “Vælg filer” eller træk filen over i din internet browser.

Hvordan planlægger man et blogindlæg?

  1. Lad som om du vil skrive et almindeligt blogindlæg.
  2. Lige over “Udgiv”-knappen kan du trykke “Rediger” ved “Udgiv med det samme”, og vælge lige præcis det tidspunkt du gerne vil have det udgivet.

Hvordan indsætter man et billede i et indlæg?

Klik på ikonet ud for “Tilføj medier”, når du er igang med at skrive/redigere et indlæg. Det er vist lige overfor alle skriftindstillingerne.

Hvad er linket til min RSS Feed?

domæne.dk/feed

Hvordan får man vist værktøjslinjen når man besøger sin hjemmeside?

  1. Gå til “Brugere” og derefter “Din profil”.
  2. Sæt flueben i “Vis værktøjslinje på webstedet”.

Hvordan får man vist alle indlæg fra en bestemt kategori på en side?

  1. Gå til “Udseende”.
  2. Vælg “Menuer”.
  3. Scroll ned hvor du kan se “Kategorier” og vælg hvilke(n) kategori(er) du gerne vil have som menupunkt – Tryk derefter “Tilføj til menu”
  4. Herefter kan du altid omdøbe sidens navn, hvis du ønsker det.

Hvordan indsætter man en bestemt tekst eller kode i toppen af alle indlæg?

  1. Installér plugin’et ““.
  2. Du kan nu placere en bestemt tekst/kode i toppen/midten/bunden af dine indlæg/sider.

Hvordan får man sine indlæg vist på en anden side, end forsiden?

  1. Gå til “Indstillinger”.
  2. Vælg “Læsning”.
  3. Her kan du vælge hvilken side der skal være din forside, og hvilken side dine indlæg skal placeres på.

Hvordan laver man backup af sin blog?

Installér plugin’et ““, som hver uge automatisk sender en backup-fil til din mail.

Hvordan eksporterer man sit nuværende indhold til en ny blog?

  1. Gå til “Værktøjer”.
  2. Vælg “Eksporter”.
  3. Vælg om du vil have en fil med alt dit indhold, eller om du kun vil have dine indlæg, samt sider.
  4. Download filen.

Hvordan laver man en blogroll?

En blogroll kan bruges til at vise andre interessante bloggere man har i sit netværk, eller gerne vil anbefale til sine besøgende på sin egen blog.

  1. Gå til “Links”.
  2. Vælg “Linkkategorier”
    1. Her er der som standard en kategori der hedder “Blogroll” hvor WordPress allerede har smidt nogle links ind. Jeg anbefaler, at du blot går ind og sletter disse links, så du selv kan tilføje hvilke links du vil have vist.
  3. For at tilføje et nyt link/blog til din Blogroll vælger du “Links” > “Tilføj ny”.
    1. Her kan du give linket et navn – Vil du linke til www.StartBlogger.dk kan du evt. skrive StartBlogger, Hjælp til blogging eller StartBlogger.dk.
    2. Vælg at placere linket i kategorien “Blogroll”.
  4. Når du har tilføjet de blogs du gerne vil have vist, går du til “Udseende” > “Widgets” – Her kan du vælge Widget’en “Links”.
    1. Når du har placeret din Widget i Sidebaren (eller hvor du nu vil have den) kan du redigere den yderligere, og bl.a. vælge om du vil vise alle links, eller udelukkende fra kategorien “Blogroll”.

Hvordan skjuler man en side fra at blive vist i menuen?

  1. Installer plugin’et “Exclude Pages”.
  2. Rediger den side du gerne vil have skjult fra din menu.
  3. Fjern fluebenet i “Include this page in lists of pages”.

Hvordan importerer man en WordPress eksport-fil?

  1. Gå til “Værktøjer”.
  2. Vælg “Importer”.
  3. Tryk på “WordPress”
  4. Installér plugin’et (som du skal bruge for at kunne importere)
  5. Gå hen til “WordPress” igen.
  6. Upload eksport-filen.

Hvordan sletter man en side?

  1. Gå til “Sider”.
  2. Sæt fluetegn ved den/de sider vil slette og vælg “Flyt til papirkurv” i “Massehandling:” øverst.

Hvordan indsætter man nemmest en YouTube video i et indlæg?

Hvis du ikke vil til at begynde at rode med koder hver gang du skal indsætte en YouTube-video i et indlæg, på din blog har jeg her et godt tip til dig: Installér plugin’et ““! – Herefter skal du blot indsætte videoens URL, og formatere den, så der står httpv:// i stedet for bare http://.

Hvor meget koster WordPress?

Ikke en krone! WordPress er fuldstændig gratis, og bliver hele tiden mere og mere videreudviklet.

Du kan enten vælge at bruge WordPress på dit eget domæne, eller vælge gratis at få den hosted ved WordPress selv, så du får en hjemmeside som fx StartBlogger.WordPress.com. Det kan være en god idé, at starte med at få sin blog hosted ved WordPress, men hvis du ved at du gerne vil blogge i længere tid, synes jeg lige så godt du kan købe domæne fra starten af.

Hvordan får man en mobilvenlig version af sin blog?

Det kan være en god idé at lave en mobilvenlig version af sin blog, da mange efterhånden bruger sin iPhone til at besøge blogs, såvel som andre hjemmesider, og derfor kan det være en god idé at få lavet en mobilvenlig version af sin side så den ser lidt federe ud på en smartphone.

Dette problem kan afhjælpes ved at installere et enkelt plugin, og så kører det egentlig bare – Du kan så efterfølgende modificere det mobilvenlige tema, så det passer lige præcis til din blog!

Plugin’et du skal installere hedder “WPTouch” og kan hentes !

Hvordan forhindrer man SPAM-kommentarer?

Når man efter et stykke tid har fået sin blog godt op at køre vil du formentlig opdage at du vil modtage en masse SPAM-kommentarer – Dette kan “selvfølgelig” dæmpes ved hjælp af nogle forskellige værktøjer og plugins. Jeg vil i dette indlæg komme ind på tre forskellige måder som kan dæmpe på de mange irriterende kommentarer.

Akismet

Akismet er forudinstalleret på WordPress, dog skal du huske at aktivere det, da det som standard ikke er i brug fra start af. Aktiveringen af Aksimet kræver at du opretter en bruger på deres side, og evt. betaler for servicen.. Medmindre det er en personlig blog du vil bruge deres service på.

WP-Ban

Når du modtager nye kommentarer vil du kunne se deres IP-adresser. For at få spammerne væk fra din side (og lade vær med at kommenter) kan du banne deres IP-adresser fra din side, så det simpelthen er umuligt for dem at tilgå din side. Her kommer WP-ban ind i billedet – Kopier deres IP-adresse, sæt den ind i “banned IPs” i WP-ban plugin’et, og den specifikke spammer vil ikke kunne få adgang til din blog.

WP-BAN kan !

Disqus Comment System

Hvis det går helt galt kan du vælge at skifte WordPress’ eget kommentarsystem ud med et helt anderledes – Her på StartBlogger.dk bruges der fx Disqus. Selvom du bruger Disqus kan du stadigvæk bruge de to andre plugins samtidigt, det er nemlig sådan at Disqus har et samarbejde med Akismet så de to fungerer glimrende sammen. Udover, at Disqus er meget bedre til at filtrere SPAM fra, i forhold til WordPress’ eget har Disqus også nogle andre fordele så som, at din besøgende kan dele deres kommentar til Facebook og Twitter, eller vedhæfte billeder til deres kommentar.

Disqus Comment System kan !

Hvordan kan man se hvor mange der besøger ens hjemmeside?

Der findes flere forskellige måder at måle statistik for sin hjemmeside omkring hvor mange der er online, hvor mange der har besøgt din side, hvad folk søger på Google efter når de kommer ind på din side osv.

Nu er denne side jo primært henvendt til nye bloggere, og der vil jeg helt klart anbefale . Jeg selv, som har blogget i lang tid bruger faktisk også LiveCounter, selvom mange andre mere erfarne synes bedst om . Personligt synes jeg nu bare bedst om LiveCounter da den har alt jeg efterspørger, og kan vise det i et overskueligt layout.

En lille ulempe (mener mange) er, at ALLE kan se statistik for din hjemmeside når den ligger på LiveCounter – Dette kan dog fixes ved, at købe et plusabonnement for 365 kr. om året.

Hvordan fjerner man topbaren der bliver vist på sin blog når man er logget ind?

  1. Gå til “Brugere”.
  2. Tryk på “Rediger” ved din personlige profil.
  3. Uncheck de to bokse “ved visning af websted” og “i kontrolpanelet”.

Hvilke privilegier er der ved de forskellige rang til brugere?

Abonnent – Ingen, udover den besøgende får gemt sine oplysninger når han vil skrive en kommentar på din blog.

Administrator – Har lige så mange rettigheder som dig. Kan lave ALT om på bloggen.. Hvis det altså er det han vil.

Redaktør – Kan udgive indlæg, og rette i indstillinger der har tilknytning til samme, på bloggen.

Forfatter – Kan udgive indlæg, og ikke så meget andet.

Bidragyder – Kan “foreslå” indlæg, altså skrive indlæg som skal godkendes af dig (eller en anden administrator) før de kan udgives.

Hvordan giver man andre adgang til at skrive indlæg?

Hvis du på et tidspunkt har overvejet at få en gæsteblogger på din blog, men ikke vidste hvordan du helt konkret skulle ordne det, kommer her en lille guide til hvordan du enten kan give brugere lov til at oprette sig som bidragydere til din blog, eller hvordan du opretter en profil til en gæsteblogger.

Hvordan giver jeg mine besøgende lov til at oprette sig på min blog, så de kan udgive indlæg?

  1. Gå til “Indstillinger”.
  2. Vælg “Generelt”.
  3. Sæt et flueben i “Alle kan registrere sig”-boksen.
  4. Vælg hvilken rang de som standard skal have.

Hvordan opretter jeg en profil til en gæsteblogger?

  1. Gå til “Brugere”.
  2. Tryk “Vælg ny”.
  3. Udfyld de forskellige felter.

Hvordan får man et forum på sin blog?

Nogen gange er det ikke nok med kommentarer når man gerne vil skabe debat, kommunikation og interaktion med sine besøgende, i så fald kan det være en god idé at få tilknyttet et forum til sin blog. Dette kan gøres med plugin’et “Mingle Forum”.

Hvad er en sidebar?

En sidebar er den del de fleste WordPress temaer har ude i højre side – Nogen temaer er lavet med sidebar i venstre side, mens nogen har i begge sider.

Hvordan får man et rating-system på sin blog?

Installér plugin’et “GD Star Rating”.

Som standard er der både slået stjerne-rating (rate fra 1-10 stjerner) og thumbs-rating (rate med thumb’s up og thumb’s down).

Jeg kan bedst lide at bruge thumb’s up og thumb’s down funktionerne, da det er meget nemmere for dine besøgende at vurdere om det er godt eller dårligt indlæg du har lavet fremfor HVOR godt, eller dårligt dit indlæg er ved at de skal rate det fra 1-10, 1-5 eller hvor mange stjerner du nu vil have vist.

Du kan med plugin’et også få vidst de mest populære indlæg udfra dine besøgendes vurdering af dine indlæg.

Hvordan banner man en IP fra sin blog?

  1. Installer plugin’et “WP-Ban”.
  2. Gå til “Indstillinger”.
  3. Vælg “Ban”.
  4. Skriv IP-adressen du vil ban’e i øverste boks.

Hvad er en URL?

URL er en forkortelse af “Uniform Resource Locator”, som er den adresse en specifik hjemmeside har.

Hvordan får man vist “Lignende indlæg”?

Installer plugin’et “Yet Another Related Posts Plugin”.
Som standard bliver “Lignende indlæg” efterfølgende vist under hvert indlæg, du kan dog også vælge at smide widget’en ud i din sidebar.

Hvordan får man en tabel ind i et indlæg?

  1. Installer plugin’et “WP-Table Reloaded”.
  2. Gå til “Værktøjer”.
  3. Vælg “WP-Table Reloaded”.
  4. Tryk “Add new Table”.
  5. Giv den et passende navn, og angiv hvor mange rækker/kolonner tabellen skal være på.
  6. Nu kan du indsætte tekst, HTML, billeder osv. ind i de forskellige bokse.
  7. Når du er færdig med at tilføje indhold i din tabel trykker du “Update changes”.
  8. Helt oppe på siden kan du se en tekst der er markeret med fed. Dette er den kode du kan indsætte i dit indlæg eller side, hvor tabellen så vil blive vist.

Hvordan installerer man et plugin?

  1. Gå til “Plugins”.
  2. Tryk på “Tilføj nyt”.
  3. Søg efter det pågældende plugin.
  4. Installer og aktiver det pågældende plugin.

Hvordan får man en afstemning på sin blog?

  1. Gå til “Plugins”.
  2. Tryk “Tilføj nyt”.
  3. Søg efter; “WP-Polls”.
  4. Tryk “Installer nu” ved “WP-Polls”.
  5. Aktiver plugin’et.
  6. Gå til “Polls” nederst i din menu til venstre.
  7. Vælg “Add Poll”.
  8. Skriv et spørgsmål, samt nogle svarmuligheder, og vælg evt. om dine besøgende må vælge flere svarmuligheder osv.
  9. Tryk “Add Poll” nederst.

Du kan nu tilføje afstemningen til et indlæg, eller smide det over i din sidebar. Du kan se, når du tilføjer et nyt indlæg, at der er kommet en ny boks, hvor du kan tilføje en afstemning. Her skal du indtaste et ID – Den afstemning du lige har lavet har ID nr. 2 (medmindre du slettede den afstemning der var til start). Når du går ind i “Widgets” kan du ligeså tilføje en afstemning til din sidebar, her behøver du dog ikke ID nr., da du bare kan vælge titlen (spørgsmålet) på den afstemning du vil have vist.

Hvordan roterer man et billede man vil have ind i et indlæg?

Har du et billede der vender forkert, som du vil have ind i dit indlæg, uden at folk skal vende deres hoved for at se hvad der på det? Følg med i guiden her, hvor du kan lære at roterer et billede før du smider det ind i et indlæg.

Du kan ikke rotere et billede direkte inde i indlægget, men skal derimod gøre det via “Medier”, men følg guiden til punkt og prikke du vil finde ud af, hvordan man gør.

  1. Gå til “Medier”.
  2. Tryk “Tilføj ny” og upload det billede du gerne vil have roteret.
  3. Efter du har uploadet trykket du på billedet, og trykker derefter “Rediger billede”.
  4. Herefter kommer du ind i en menu, hvor du kan ændre alverdens ting på billedet. Over billedet er der en lille “bar” hvor du på den anden og tredje knap kan rotere billedet med/mod uret, og på den måde roterer det, så det er lidt nemmere for dine besøgende at se hvad billedet handler om.

Hvordan ændrer man skriftstørrelsen i et indlæg?

Hvis du skriver længere indlæg kan det være en god idé at dele det op i afsnit, og lave nogle overskrifter til det.

Når du skriver et indlæg kan du se en værktøjslinje øverst. Som standard er den “slået sammen” og viser kun de funktioner WordPress mener, at du vil komme til at bruge mest, men hvis du klikker i boksen yderst til højre kommer der en ekstra linje frem men en række yderligere funktioner.

Helt ude til venstre i den nederste bjælke er din tekst som standard sat til “Afsnit”, som altså er standard størrelsen, og type af tekst i dit indlæg. Hvis du gerne vil ændre en tekst til en overskrift markerer du den bare og vælger hvilken str. overskrift det skal være.

Må man både have AdSense og affiliate reklamer?

Mange ønsker både, at have AdSense annoncer samt bannere fra diverse affiliate netværk, og det er er helt i orden.. Det må du gerne!

Det eneste du ikke kan er, at placere mere end 3 AdSense annonceenheder på samme side, men ellers må du smide uendelige bannere og links fra andre affiliate netværk, men pas på med at bruge for mange da det kan skræmme den besøgende væk!

Hvordan fjerner man kommentar-funktionen på en side?

De fleste vælger at fjerne kommentar-funktionen på deres sider i WordPress, da indholdet på de fleste sider ikke er lavet til at folk skal kommentere på det. Heldigvis er det nemt og hurtigt, at slette kommentar-sektionen på en WordPress-side.

  1. Gå til “Sider”.
  2. Kør din cursor hen over den side du vil have fjernet kommentarene på, og tryk på “Lynrediger”.
  3. Som standard er der sat flueben i “Tillad kommentarer”. Dette skal du blot fjerne og trykke “Opdater”.

Hvordan placerer man forskellige widgets forskellige steder?

Nogen gange kunne man godt ønske sig, at man kunne vælge hvor en specifik widget skulle være i forhold til hvilken side/indlæg den besøgende var på. Dette er faktisk muligt med plugin’et ““.

Det kan være du vil have et billede af et kort hvor du bor henne ved “Kontakt”-siden, et billede af dig selv ved “Bag om”-siden, og måske en reklame som kun skal vises på forsiden?

  1. Gå til “Plugins”.
  2. Tryk på “Tilføj nyt”.
  3. Søg efter “Dynamic Widgets”.
  4. Installer og aktiver plugin’et.
  5. Du vil nu for hver specifik widget kunne vælge hvor den skal være og ikke skal være, når du udvider den i widget menuen, som findes under “Udseende”.

Hvordan får man en widget med faner?

Nogen gange kan de mange informationsrige widgets komme til at fylde lidt for meget. Heldigvis er det muligt at samle widgets i én, hvor man kan bladre gennem de forskellige via faneblade, eller dropdownmenuer.

  1. Gå til “Plugins”.
  2. Tryk på “Tilføj nyt”.
  3. Søg efter “SidebarTabs”.
  4. Installer og aktiver plugin’et.
  5. Gå til “Udseende” > “Widgets” – Lav de widgets du gerne vil have i din widget med faner, og træk dem efterfølgende ned i “Inaktive widgets”.
  6. Gå til “Indstillinger” > “sidebarTabs” > “Create New sidebarTab”.
  7. Tilføj alle de widgets du gerne vil have i din fane baseret widget.
  8. Gå til “Udseende” > “Widgets” og træk “sidebarTabs” over til din sidebar.

Hvad er en widget?

En widget er de forskellige bokse du kan placere i sidebaren (i visse temaer også andre steder) som kan rumme alverdens informationer, så som nye indlæg, kategorier, et banner, populære indlæg osv.

Du kan modificere dine widgets i Udseende > Widgets.

Hvad er et plugin?

Et plugin er udvidelse til din blog, som gør det muligt at lave en hel masse ting om i forhold til udseende, funktioner, brugervenlighed osv.

Hvordan oversætter man et tema?

Der er mange der ikke ved hvordan man oversætter et tema, og derfor lader den engelske tekst (typisk ved kommentarer og info om indlægget) blive på engelsk.

På de fleste temaer er det faktisk ret nemt, at oversætte den engelske tekst, på andre temaer er det forholdsvis svært, og du bliver nødt til at kontakte en programmør for at hjælpe dig med oversættelsen.

Som sagt er det oftest ved kommentarerne og info om indlægget (hvornår det er udgivet osv.) der står tekst skrevet på engelsk.

  1. Gå til “Udseende”.
  2. Gå til “Editor”.
  3. Øverst til højre vælger du hvilket tema du vil redigere. Automatisk står den på det tema der er på din blog netop nu.
  4. For at oversætte den engelske tekst ved kommentarerne gå til “Kommentarer”. For at oversætte den engelske tekst ved indlægget gå til “Enkelt indlæg” osv.
  5. Når du er inde i den rette kategori søger du efter den engelske tekst (Hvis du bruger Mac og har Safari gøres dette fx ved cmd + f) for eksempel “Send comment” – Denne tekst ændrer du blot til “Send kommentar”, “Udgiv kommentar” eller hvad du nu vil oversætte det til.

Hvad er AdSense?

AdSense er Googles “affiliate netværk”. Dog er AdSense en del anderledes fra alle andre affiliate netværk.

AdSense finder nemlig selv ud af hvilke annoncer der skal vises på din hjemmeside. Google AdWords er et online-værktør for virksomheder, som derigennem kan annoncere på selve søgemaskinen, men også på andre hjemmesider via AdSense.

Ved de fleste andre affiliate netværk bliver du betalt når folk har købt noget, tilmeldt sig nyhedsbrev, eller på anden måde har gjort noget aktivt efter de er kommet ind på linket. Ved AdSense bliver du betalt for hver klik du modtager, dette kan dog både være positivt og negativt for din samlede indtjening.

Hvordan laver man en underside?

Nogen gange kan det være bedre, at bruge en underside, i stedet for en helt ny side. En underside kan fx bruges til “Bag om”-siden, hvor du kan have en underside der hedder “CV” eller lign.

  1. Gå til “Sider”.
  2. Tryk “Tilføj ny”.
  3. Giv din underside en passende overskrift, og skriv det indhold du vil have på den.
  4. Ude i højre sider kan du vælge “Forælder”. Her vælger du hvilken side din underside skal være underside til. Fx. kan din side “CV” være underside til din “Bag om” side.
  5. Tryk “Udgiv”.

Du kan oprette så mange undersider du vil.

Hvordan får jeg resuméer af indlægende på forsiden?

  1. Gå til “Plugins”.
  2. Tryk “Tilføj nyt”.
  3. Søg efter “Auto Excerpt Everywhere”.
  4. Tryk “Installer nu”.
  5. Vælg “Aktiver” når den har hentet det færdigt.
  6. Gå til “Indstillinger”.
  7. Vælg “Auto Excerpt Everywhere”.
  8. Vælg en passende resumé længde.

Hvad er duplicate content?

Duplicate content kommer af, at Google og andre søgemaskiner ikke vil vise det samme indhold flere gange.

Hvis du har en blog er dermed en virkelig dum idé, at have samme indhold flere steder, samtidigt. Det er også en virkelig dum idé at kopiere noget indhold fra en anden hjemmeside (primært fordi det er ulovligt.. Hvis du ikke har fået lov) da det giver dig et langt ryk ned i placeringen på Google.

Det kan være ret svært at finde ud af, om din blog er udsat for duplicate content, dog findes der  som kan hjælpe dig med det.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization (Søgemaskineomptimering) og indebærer en masse ting, du kan gøre for at få din blog eller hjemmeside bedre repræsenteret på Google og andre søgemaskiner.

De fleste private bloggere går ikke så meget op i denne del, men hvis du har tænkt dig at tjene penge på din blog kan det godt betale sig, at gøre lidt ud af søgemaskineoptimeringen på din blog.

Jeg vil ikke komme ind på forskellige tips og tricks til at styrke din SEO i dette indlæg, men i stedet specificere det i fremtidige indlæg.

Hvordan kan man tjene penge på sin blog?

Mange bloggere ønsker på ét eller andet tidspunkt, at tjene lidt penge på deres blog. Som blogger med eget domæne er der jo udgifter til webhotel, og derfor finder mange det attraktivt at tjene disse udgifter ind, og måske senere få et overskud?

Når det kommer til at tjene penge på din blog findes der flere forskellige måder;

  1. Ved at tilmelde dig et affiliate netværk, og smide reklamer derfra, ind på din blog.
  2. Ved at skrive betalte indlæg (få penge for at skrive om en virksomheds produkt).
  3. Ved at kontakte virksomheder, og skabe sponsorater vha. bannerplads på din hjemmeside.

Hvad er et affiliate netværk?

Et affiliate netværk er noget du kan tilmelde dig, hvis du ønsker at tjene penge på din blog.

Affiliate netværket har kontakt til virksomheder som ønsker at markedsføre sig gennem div. hjemmesider.

Det er (selvfølgelig) gratis at tilmelde sig, og du har som sådan ikke noget at miste ved at tilmelde dig et affiliate netværk. Når du er oprettet og godkendt ved et netværk kan du hente links og bannere, som du kan smide ind på din egen hjemmeside. Du kan så tjene penge på forskellige måder via disse links og bannere;

  • Lead – Du kan tjene penge ved at dine besøgende giver et lead til virksomheden, det kan både være ved at dine besøgende køber et bestemt produkt, tilmelder sig et nyhedsbrev, udfylder et spørgeskema eller på anden måde gør én bestemt ting på virksomhedens hjemmeside.
  • % – Du kan tjene penge ved at dine besøgende køber produkter fra en bestemt webshop, hvor du så vil få nogle %’er af det de køber for.
  • Klik – Du kan tjene penge på, at dine besøgende klikker på dit banner eller hjemmeside.

Der findes flere forskellige danske affiliate netværk, men hvis jeg skal anbefale to af de bedste må det nok være Repay Media og EuroAds.

Hvad er et domæne?

Et domæne er det du skriver, når du vil ind på en hjemmeside (facebook.com, amino.dk, startblogger.dk). Et domæne koster penge, og kan fås via et webhotel.

Som nybegynder kan du sagtens få et gratis domæne ved WordPress selv, og senere hen udvide med eget domæne.

Mange tror, at det er dyrt at have egen hjemmeside, men det er det i grunden ikke. Hvis du har en enkel, eller to reklamer på din side vil disse sagtens kunne indtjene de udgifter der er i, at have eget domæne.

Hvad er et webhotel?

Et webhotel er et sted hvor du kan opmagasinere alle dine domæner. For at eje et domæne skal du have et webhotel, men samtidig med kan du sagtens have flere domæner på ét enkelt webhotel.

Der findes mange forskellige webhoteller på det danske marked, med meget forskellige grader af kvalitet, service og pris. Jeg plejer at anbefale webhosting.dk (hvis du gerne vil have det billigste) og * (hvis du gerne vil have god kvalitet og service).

* Bruger du rabatkoden E36GFH får du 3 mdr. gratis!

Hvad er WordPress?

WordPress er verdens mest populære system at bruge, når det kommer til blogging.

WordPress startede ud som et meget lille online-værktøj, som udelukkende kunne bruges til at blogge med, men i dag bruger flere store medier systemet, samt mindre webshops.

Hvordan får man vist de mest populære indlæg i sidebaren?

En widget med de mest populære indlæg i sidebaren kan tit være en god idé, da dine besøgende på den måde kan se hvad du har mest succes med, at blogge om. På den måde kan de hurtigt få et lille overblik over hvad din blog egentlig handler om. Dette kan selvfølgelig både være positivt og negativt, da de hurtigere vil finde ud af, at din blog måske ikke lige er noget for dem, men samtidig kan det også give dem lyst til at vende tilbage, da de kan se hvilke punkter du har ekspertviden på.

  1. Gå til “Plugins”.
  2. Tryk “Tilføj nyt”.
  3. Søg efter “WordPress Popular Posts”.
  4. Tryk “Installer nu” ved den første der dukker op.
  5. Tryk “Aktiver plugin” når installationen er færdig.
  6. Gå til “Udseende”.
  7. Vælg “Widgets”.
  8. Træk “WordPress Popular Posts” over til den sidebar hvor du vil have den vist.
  9. Vælg hvordan den skal sorte populære indlæg (ud fra kommentarer, gennemsnitslige besøg eller samlede besøg).

Nu vil widget’en automatisk blive opdateret alt efter hvor mange kommentarer og besøg du får på de forskellige indlæg. Du kan selvfølgelig altid gå ind og ændre på hvordan den skal finde de mest populære indlæg.


Jeg prøver at svare på de spørgsmål jeg får ind, så hurtigt som muligt, men nogle gange kan der gå lidt tid. Jeg prioriterer altid de spørgsmål jeg får, så hvis der kommer flere af samme slags, vil det kommer hurtigere op. Har du brug for mere hjælp end det svar du kan finde på siden, kan du kontakte mig ang. .


1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (2 bedømmelser // Samlet bedømmelse er 3,00 ud af 5)
Loading...


Kommentarer

  1. Hej Tobias
    Hold da op, fantastisk og grundig FAQ til WordPress.
    Meget brugbar for nybegyndere til systemet.
    Du kender måske allerede til det, men jeg kan anbefale og specielt nu hvor det er et så langt indlæg, at installere plugin’et “Table of Contents Plus”.
    Det kan automatisk laver en indholdsfortegnelse baseret på dine headings.
    Venlig hilsen Ole

Skriv et svar