Contact Form 7 tracking med Google Tag Manager

Contact Form 7 er det mest brugte kontaktformular plugin til WordPress. Med dette plugin har du mulighed for nemt at modtage beskeder fra dine besøgende og fange informationer som navn, e-mail, telefonnummer m.m.

Hvorfor tracking af Contact Form 7?

Du bør tracke din kontaktformular, hvis det er et mål for dig, at folk kontakter dig. Er du freelancer, selvstændig, performer eller lign., vil dit primære mål, på dit website, typisk være, at folk skal kontakte dig.

Annoncerer du via AdWords, Facebook, display eller andet, vil du have meget svært ved at se værdien af dette, hvis du ikke tracker på de mål du gerne vil have, at folk skal foretage sig.

Ved at opsætte et mål, får du ikke kun indsigt i hvor mange der har været igennem din kontaktformular, men også hvor de kommer fra, hvilke andre sider de har besøgt, hvor mange gange de har været på din hjemmeside inden og meget mere.

Guide til kontaktformular tracking i WordPress

Nedenstående guide tager udgangspunkt i, at du allerede har opsat Google Analytics i Google Tag Manager – hvis du ikke har dette kan du finde en guide til dette .

  1. Vi skal starte med at lave en trigger på ‘Send’-knappen i kontaktformularen, som skal bruges til opsætning af målet.
    1. Gå til ‘Triggers’ og klik på ‘New’
    2. Giv triggeren et passende navn – fx ”Send’ Button’
    3. Ved ‘Trigger Type’ vælger du ‘Click – All Elements’
    4. Ved ‘This trigger fires on’ vælger du ‘Some Clicks’
    5. I de tre kasser vælger du ‘Click Classes’ + ‘contains’ + ‘wpcf7-form-control wpcf7-submit’
    6. Tryk på ‘Save’
  2. Nu skal vi lave selve målet, som vil blive skudt afsted til Google Analytics.
    1. Gå til ‘Tags’ og klik på ‘New’
    2. Giv tagget et passende navn – fx ‘Google Analytics – Event – Kontaktformular’
    3. Ved ‘Tag type’ vælger du ‘Universal Analytics’
    4. Ved ‘Track Type’ vælger du ‘Event’
    5. Giv ‘Category’ og ‘Action’ et passende navn – fx ‘Kontaktformular’ og ‘Besked’
    6. Hvis du vil sætte en værdi på målet, kan du indsætte dette i ‘Value’
    7. Ved ‘Google Analytics Settings’ vælger du din Google Analytics
    8. Ved ‘Triggering’ vælger du den trigger du lavede i step 1
    9. Tryk på ‘Save’
  3. Tryk på ‘Submit’ for at færdiggøre opsætning af målet.

For at teste om du har sat det hele op korrekt, bør du gå til Google Analytics realtid og vælge hændelser. Nu skal du prøve at gennemføre kontaktformularen, som var du en besøgende på dit website, og se om der dukker et event op.

Har du filtreret intern trafik fra (som jeg vil anbefale), skal du huske at slå dette fra, inden du tester din Contact Form 7 tracking, da du ellers ikke ville kunne se, at din hændelse går igennem.

Læs også min guide til og hvordan du kan .

Skriv et svar