Contact Form 7 tracking med Google Tag Manager

Contact Form 7 tracking af kontaktformular

Contact Form 7 er det mest brugte kontaktformular plugin til WordPress. Med dette plugin har du mulighed for nemt at modtage beskeder fra dine besøgende og fange informationer som navn, e-mail, telefonnummer m.m. Men har du ikke sat Contact Form 7 tracking op, er det svært at måle dine konverteringer.

Hvorfor Contact Form 7 tracking?

Du bør tracke din kontaktformular, hvis det er et mål for dig, at folk kontakter dig. Er du freelancer, selvstændig, performer eller lign., vil dit primære mål, på dit website, typisk være, at folk skal kontakte dig.

Annoncerer du via AdWords, Facebook, display eller andet, vil du have meget svært ved at se værdien af dette, hvis du ikke tracker på de mål du gerne vil have, at folk skal foretage sig.

Ved at opsætte et mål, får du ikke kun indsigt i hvor mange der har været igennem din kontaktformular, men også hvor de kommer fra, hvilke andre sider de har besøgt, hvor mange gange de har været på din hjemmeside inden og meget mere.

Guide til kontaktformular tracking i WordPress

Nedenstående guide tager udgangspunkt i, at du allerede har opsat Google Analytics i Google Tag Manager – hvis du ikke har dette kan du finde en guide til dette .

  1. Hvis du ikke allerede har aktiveret klik-variabler, skal vi starte med dette. Det gør du ved at gå til ‘Variables’ -> ‘Configure’ -> Herefter sætter du hak i alle felterne under ‘Clicks’ (Click Element, Click Classes, Click ID)
  2. Vi skal starte med at lave en trigger på ‘Send’-knappen i kontaktformularen, som skal bruges til opsætning af målet.
    1. Gå til ‘Triggers’ og klik på ‘New’
    2. Giv triggeren et passende navn – fx ”Send’ Button’
    3. Ved ‘Trigger Type’ vælger du ‘Click – All Elements’
    4. Ved ‘This trigger fires on’ vælger du ‘Some Clicks’
    5. I de tre kasser vælger du ‘Click Classes’ + ‘contains’ + ‘wpcf7-form-control wpcf7-submit’
    6. Tryk på ‘Save’
  3. Nu skal vi lave selve målet, som vil blive skudt afsted til Google Analytics.
    1. Gå til ‘Tags’ og klik på ‘New’
    2. Giv tagget et passende navn – fx ‘Google Analytics – Event – Kontaktformular’
    3. Ved ‘Tag type’ vælger du ‘Universal Analytics’
    4. Ved ‘Track Type’ vælger du ‘Event’
    5. Giv ‘Category’ og ‘Action’ et passende navn – fx ‘Kontaktformular’ og ‘Besked’
    6. Hvis du vil sætte en værdi på målet, kan du indsætte dette i ‘Value’
    7. Ved ‘Google Analytics Settings’ vælger du din Google Analytics
    8. Ved ‘Triggering’ vælger du den trigger du lavede i step 1
    9. Tryk på ‘Save’
  4. Tryk på ‘Submit’ for at færdiggøre opsætning af målet.
  5. Du har nu opsat Contact Form 7 tracking. :-)

For at teste om du har sat det hele op korrekt, bør du gå til Google Analytics realtid og vælge hændelser. Nu skal du prøve at gennemføre kontaktformularen, som var du en besøgende på dit website, og se om der dukker et event op.

Har du filtreret intern trafik fra, skal du huske at vælge et andet view. Analytics tæller nemlig heller ikke hvilke events der går igennem, hvis du har filtreret din IP fra.

Læs også min guide til og hvordan du kan .

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1 bedømmelser, gennemsnit: 5.00 ud af 5)
Loading...

5 meninger om “Contact Form 7 tracking med Google Tag Manager”

  1. Tak for guiden. Når jeg skal oprette den tricker du beskriver, så når jeg til punkt 5, hvor jeg så ikke har andre muligheder end at vælge henholdsvis Page Hostname, Page Path, Page Url Referer og så Ny variabel.
    Jeg er dermed kørt lidt fast… Kan du komme med et råd?

    1. Ja, klik-classes skal først aktiveres – det har jeg ikke haft med i guiden. Hvis du følger det nye punkt #1, burde du kunne komme videre i guiden, og færdiggøre tracking.

      1. Super! Nu blev jeg i hvert fald i stand til at løbe alle punkterne igennem. Kan dog ikke se nogen event i real tid.

        Det kan virke lidt overvældende at man skal køre det i både analytics og nu også tag manager. Jeg troede faktisk at analytisk kunne alt det her.

        Jeg skal stadig beholde tracking kode osv fra analytics i min kildekode nu hvor jeg har kopieret ekstra kode ind for tag manager, ik?

        1. Du kan godt klare det hele i Analytics, men mange foretrækker at have alt tracking samlet i Tag Manager (mig selv inklusive). Du bør opsætte Google Analytics i Google Tag Manager, og derefter slette den oprindelige Google Analaytics-kode.

Skriv et svar