Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager er et tag-management system, som bl.a. kan bruges til at samle alle dine tracking-koder. Efterhånden som man tilføjer nye tracking-koder, skifter webdesign, skifter bureau og lign., kan det være svært at have et overblik over alle de forskellige tracking-koder man har på sit website.

Ved at samle alle de koder etc. man gerne vil have i header-sektionen på sit site, i Google Tag Manager, skal man kun bekymre sig om at implementere en tracking-kode på selve websitet én gang – nemlig Google Tag Manager koden. Efterfølgende indsætter du blot dine andre koder i Tag Manager, hvorefter den vil sørge for at samle dem.

Udover tracking-koder, er Google Tag Manager også rigtigt godt til at oprette events i Google Analytics, samt . I min Tag Manager jeg fx både kode til Google Analytics, LocalBusiness Schema, Who Copied Me, Hotjar, LinkedIn Insight og to event triggers til Analytics (nyhedsbrev og kontraktformular).

Hvordan tracker man klik på knapper?

Google Tag Manager er utrolig godt til at opsætte mål, som kan bruges i Google Analytics. Den nemmeste måde at opsætte et mål, er ved at bruge en specifik URL som kvittering for målet. Dette er brugbart for webshops, da man ved at der er blevet foretaget et køb, hvis man lander på ordrebekræftelse-siden.

Dog findes der rigtigt mange andre spændende ting at tracke. Jeg måler selv på hvor mange der tilmelder sig mit nyhedsbrev, samt hvem der sender en besked gennem . Det er to ting jeg sagtens ville kunne finde ud af, ved at kigge i MailChimp og mit mailprogram, men ved at have dem som mål i Google Analytics, kan jeg se hvilken opførsel de har haft på hjemmesiden, inden de har udført målet.

  1. Gå til Triggers > New
  2. Lav en ny trigger kaldet “Generic Click Trigger” (eller lign.)
  3. Klik i “Trigger Configuration”-boksen > Vælg “All Elements” > Under “Clicks” > Vælg “All Clicks”
  4. Nu har vi en klik-trigger, men mangler at definere hvilke kliks den skal tracke
  5. Gå til Variables
  6. Vælg “Configure” Built-in Variables
  7. Rul ned til “Clicks” og vælg alle underpunkter
  8. Gå til Preview-mode
  9. Åbn siden med den knap, som du gerne vil tracke
  10. Hold CMD inde (Mac) og tryk på knappen
  11. I “Google Tag Manager Summary” kan du se dit seneste klik (gtm.click #X)
  12. Find en unik streng, blandt de forskellige values på variablerne – typisk er “Click Text” det nemmeste valg
  13. Gå tilbage til din oprindelige click trigger (Generic Click Trigger)
  14. Vælg “Some Clicks” fremfor “All Clicks”
  15. Vælg fx “Click Text” og det specifikke stykke tekst du så i Preview
  16. Gå til Triggers
  17. Navngiv dit tag – fx “Google Analytics – Event – Kontaktformular”
  18. I Tag Configuration Box, vælger du Google Analytics
  19. Vælg “Event” ved Track Type
  20. Indtast kategori, action og label for dit event
  21. Klik på Trigger-boksen og vælg din klik-trigger
  22. Publish og gem din Google Tag Manager

Nu bør du tjekke om din klik-trigger bliver fyret af, i Preview-mode. Jeg vil samtidig også anbefale at tjekke Google Analytics realtid-rapporten, hvor du burde kunne se, om der kommer et kontaktformular-event (eller hvad du har lavet) ind, så snart du klikker på knappen – har du nogle spørgsmål til denne guide, er du velkommen til at skrive en kommentar.

Skriv et svar