Search Intent – Hvilken søgehensigt ligger bag dit SEO-keyword?

Search Intent på Google - information, navigation, kommerciel og transaktion

Hvis du ignorerer search intent, når du arbejder med SEO, vil du meget sjældent kunne nå en side 1 placering på Google. Den første side på søgemaskinerne er nemlig rangeret ud fra brugeradfærd og søgehensigt i langt højere grad, end tidligere.

Betyder det at teknisk SEO, On-Page SEO og linkbuilding er ligemeget? Nej, selvfølgelig ikke. Men vil du være synlig på et søgeord med konkurrence, har alle de 10 resultater allerede rimelig godt styr på i hvert fald teknik og On-Page SEO.

Jeg vil i dette indlæg præsentere dig for de fire overordenede search intents der findes, samt guide dig til hvordan du løbende kan optimere efter søgehensigt og brugeradfærd.

Hvad er search intent?

Search intent er den søgehensigt der ligger bag keyword’et, som brugeren søger efter i Google, Bing og de andre søgemaskiner – altså hvad er det brugeren vil “have svar på”.

Nogle klassiske eksempler der belyser search intent meget godt, er brands, som samtidig også er almindelige ord. Det kan være brands som Apple, Jaguar, Tiger.

Søger man på Google US er der ikke et eneste resultat om frugten ‘apple’, når der søges på dette. Søger man på Google DK efter ‘jaguar’ finder vi først information om dyret på resultat 9, mens man på søgeordet ‘tiger’ ses en Wikipedia-side om kattedyret på resultat 7.

4 typer search intent

Overordnet set, kan man kategorisere alle søgeord i fire forskellige søgehensigter. Dette kan naturligvis udpensles meget mere, men det burde være muligt for dig, at kunne kategorisere dit søgeord efter information, navigation, kommerciel eller transaktion.

1. Information keywords

Hvad er bitcoins information search intent

 

Information søgeord er hvor vi, logisk nok, leder efter information om et givent emne. På disse søgeord er det typisk blogindlæg og artikler du vil se i de øverste resultater på Google.

Alle søgeord der starter med hv-ord vil ligge i denne kategori, lige så vel som de fleste søgeord indenfor politik, samfund og kultur. Bliver ‘guide’, ‘anmeldelse’, ‘blog’ og lign. sammenkædet med dit keyword, vil det højst sandsynligt være en informationssøgeord der er tale om.

Det vil typisk være dine content marketing-aktiviteter som vil fange disse søgeord, og kigger du i Analytics vil disse sider sjældent bidrage med ret mange last click konverteringer.

2. Navigation keywords

Kontakt Arla navigation search intent

Navigation søgeord er hvor vi godt ved hvad vi leder efter, men måske ikke ved hvor “det ligger”. Det kan være brand søgeord som ‘royal copenhagen’, ‘arla’ og ‘stylepit’.

På disse søgeord kan det være ord som ‘kontakt’, ‘om’, ‘historie’ der bliver sammenkædet med det primære keyword.

Det kan være utrolig svært for konkurrenter at blive synlig på navigation keywords, medmindre de er modige og tør nævne egne konkurrenter. Et godt eksempel på hvordan det dog kan gøres, er Sleeknote som .

3. Kommerciel keywords

Billig bilforsikring kommerciel search intent

Kommerciel keywords ligger imellem navigation og transaktion. Her har man altså allerede researchet, og fundet ud af, hvad man har brug for – men ikke helt klart til at gennemføre en transaktion endnu.

Disse søgeord kan sagtens drive blødere konverteringer som tilmelding af nyhedsbrev og lign., og af og til også køb. Dog vil de fleste køb blive fundet i transaktion keywords, da de er endnu mere specifikke.

Et godt eksempel på kommerciel keywords er de søgeord der bliver brugt, når vi finder frem til aggregators og sammenligningstjenester. Hjemmesider som Samlino, Expedia og “Få tre tilbud”-sites er typisk store på disse søgeord, men har ofte svært ved at blive rigtigt store på transaktion keywords, da man her er klar til at konvertere direkte, og går direkte til forsikringsselskabet, flyselskabet eller håndværkeren.

4. Transaktion keywords

188687050 transaktion search intent

Transaktion søgeord er hvor der bliver tjent penge. Her søger brugeren efter noget de kan købe, downloade, installere nu og her. De har allerede researcet (information) tjekket muligheder (navigation), sammenlignet (kommerciel) og er nu klar til at tage action (transaktion).

I denne kategori vil du finde rene produktsøgeord og rene varenr. (typisk B2B), som ‘iphone x’, ‘samsung ue40j5205’ (TV) og ‘188687050’ (varenr. på noget så spændende som et tilslutningsrør til køkkenafløb).

Her finder du ord som ‘køb’, ‘billig’, ‘online’ (f.eks. ‘børnetøj online’) sammenkædet med det primære søgeord.

Er du i tvivl?

Der findes søgeord, som sagtens kan falde i flere af disse kategorier. Eksempler på dette kan være meget brede produkt- eller produktkategorisøgeord som ‘kjole’, ‘hatchback’ og ‘pizza’.

Information – vil du se de nyeste trends/fordele/opskrifter på kjoler/hatchback/pizza?

Navigation – vil du se Magasins/Opels/Just-Eats udvalg?

Kommerciel – vil du se de nyeste trends/fordele/opskrifter på kjoler/hatchback/pizzaer?

Transaktion – vil du købe/prøvekøre/bestille kjoler/hatchback/pizza?

Den nemmeste måde er, at lave en simpel Google-søgning på det søgeord du vil blive fundet på. Er du en æblefarm i USA, bliver det altså utroligt svært at komme på side 1 på ‘apple’, da du skal helt til position 57 for at finde noget relateret til æbler.

Søger du ‘pizza’ er der flere forskellige search intent på side 1, hvor Hungry og Domino’s gør det muligt for dig at bestille en pizza til levering (transaktion), Tripadvisor guider til det bedste pizzeria i området (kommerciel), Valdemarsro og DR har opskrifter på forskellige pizzaer (navigation).

På søgeordet ‘pizza’ ville det altså ikke være helt umuligt at komme på side 1, uanset om du er Just-Eat, madblogger eller Berlingske, da der er flere forskellige søgehensigter på søgeordet.

SEO faktorer er anderledes på side 1

Du har måske bemærket at dine søgeord hopper ret meget rundt i positionerne, hvis du er langt nede i søgeresultaterne. Hvis du er placeret på side 4 eller længere nede, vil det sjældent have en stor betydning for dig, om du bliver rykket op eller ned på side 3 eller 5, men på side 1, kan få stigninger eller fald have en stor betydning.

Når du først er kommet i toppen på side 1, på dit søgeord, vil du begynde at opleve, at du får en langt mere statisk position. Den første tid, vil Google stadig teste dit resultat af, og det er specielt her, at søge- og brugeradfærd som CTR, Bounce Rate og Time on Site er vigtig.

Beviser du overfor Google, at din side sagtens kan matche den CTR som der er på side 1, kan du måske få lov at blive dér – men den skal selvfølgelig helst ligge over den gennemsnitlige CTR for den pågældende position.

Det er først nu, at Google for alvor, skruer op for faktorer som vi ikke selv kan styre.

Teknisk SEO fungerer ofte som matematik: Der er kun én rigtig måde at gøre det på. Hvis du har en dygtigt copywriter, er det en leg at skrive indhold der matcher de søgeord I gerne vil findes på. Er I vant til at arbejde med PR, er det relativt nemt at knytte et outreach på, og dermed vækste i domæner der linker til jer.

Vi kan gøre forskellige ting for at prøve at påvirke CTR, Bounce Rate og Time on Site, men det er også det eneste vi kan – altså prøve at påvirke den.

Search intent optimering

Selvom søgeadfærd- og hensigt bliver en større del af Google’s algoritme, må du ikke glemme de klassiske tre faktorer for at blive synlig:

  1. Et teknisk optimeret site, der ligger grundstenen for resten af SEO-arbejdet.
  2. Indhold der matcher de søgeord du vil findes på.
  3. Links der opbygger autoritet til site.

Når du har fået nogenlunde styr på #1 og #2, og har en strategi for hvordan du kontinuerligt tiltrækker nye links, bør du begynde at arbejde med search intent optimering.

Har du arbejdet med SEO i et stykke tid, har du forhåbentlig allerede fået nogle af dine søgeord på side 1, og  (henvisninglink), vil du også vide hvor ærgerligt det er, at miste en side 1-placering igen.

CTR optimering

Har du Search Console for dit website, kan du se din gennemsnitlige CTR for de søgeord du er synlig på. For at optimere din CTR skal du finde søgeord som du er synlig på, på side 1. Personligt plejer jeg at gå op til position 11, da data i Search Console er et gennemsnit.

Google har ikke opgivet nogen data for CTR, men Advanced Web Ranking har lavet en stor analyse, som netop belyser , og her kan du rent faktisk også opdele CTR på search intent.

De har ikke helt de samme kategorier som jeg, men du jeg vil anbefale dig at matche dem således:

Other Intent + Informational = Information

Location = Navigation

Specifice Intent = Kommerciel

Commercial = Transaktion

Hvis du vil gøre det nemmere for dig selv, kan du blot vælge ‘All Searches’ og ‘Mobile’.

For at arbejde med selve optimeringen, vil jeg anbefale dig at trække Search Console data ud i Excel, og sammenligne med dataen fra Advanced Web Ranking.

Når du optimerer mod en højere CTR med hjælp fra søgeord fra Search Console, er det vigtigt at du ikke går hårdnakket efter at optimere efter det specifikke søgeord der har en dårlig CTR. Husk at der også kan være andre søgeord din side er synlig på, som måske endda har en højere søgevolumen, og som du vil miste placeringer på, hvis du glemmer det søgeord.

Bounce Rate optimering

Bounce rate er en lidt problematisk metric, da en høj bounce rate ikke nødvendigvis er negativ. Som udgangspunkt vil man jo altid gerne have brugeren til at se flere sider, og blive længere på ens hjemmeside, men leder man brugeren ind til et blogindlæg og artikel, hvor svaret på søgningen bliver givet, kan det være svært at få brugeren til at besøge flere sider.

Måden man kan arbejde med bounce rate optimering er, at man altid skal have et next step-mål for brugeren. På en kategoriside kan næste step være en produktside, på et blogindlæg kan det være endnu et blogindlæg i samme kategori og på en serviceside kan det være kontaktsiden.

Ikke nok med at du belyser next step i selve indholdet, både ved hjælp af at beskrive hvad det kunne være, men også interne links, kan det også være et link eller widget nederst på din side, hvor du automatisk viser relaterede produkter eller indlæg.

Time on Site optimering

Med time on site, har vi lidt det samme issue som med bounce rate. Det behøver ikke være et kæmpe problem, at folk kun er på dit website i et minuts tid, hvis de sagtens kan nå at komme igennem købsflowet, tilmelde sig dit nyhedsbrev, udfylde en ‘Bliv kontaktet’-formular eller hvad ellers dit mål med dit website er.

Udover at bruge nogle af de tips jeg har skrevet lige ovenfor, der får folk til at besøge flere sider, kan vi også bruge nogle forskellige tricks til at få brugeren til at blive længere tid på den samme side.

Den nemmeste måde at gøre dette på, er ved at bruge andre indholdstyper end kun tekst. Det kan være video, podcast, en beregner eller noget fjerde. Udover at folk bliver længere på siden, vil det også være med til at skabe et mere fængede stykke indhold, som ikke blot er en langt blogindlæg.


Hvis du har spørgsmål til noget i indlægget er du meget velkommen til at skrive en kommentar, eller , så vil jeg meget gerne hjælpe dig videre.

Det er som sagt vigitigt stadig at have styr på de tre klassiske SEO-faktorer: Teknik, indhold og links. Hvis du ikke helt har det på plads endnu, kan du med fordel læse mit indlæg om , så du kommer godt igang.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (9 bedømmelser, gennemsnit: 4.56 ud af 5)
Loading...

Skriv et svar