SEO ordbog

SEO ordbog

Nedenfor kan du se forklaringer på en række af de mest populære forkortelser, begreber og ord indenfor søgemaskineoptimering. Hvis der er et ord, indenfor søgeoptimering, som du gerne vil vide mere om, men ikke er beskrevet i denne SEO ordbog, er du velkommen til at skrive en kommentar.

#

En 404-side er en fejlside. Hvis du ændrer en URL på din hjemmeside vil den tidligere blive en 404-side, da den vil melde fejl, hvis nogen prøver at tilgå den. Det anbefales at lave en 301 redirect fra den gamle URL til den nye URL, da der dermed ikke vil fremkomme en 404-side – en 301 redirect vil samtidig overføre en del af den synlighed den tidligere side har opnået på søgemaskiner.

A

Accelerated Mobile Pages (AMP) er en måde at kode din side, så alle unødvendige funktioner er strippet væk. Det betyder at der opnås en meget hurtig loadtid, hvilket kan give et boost i din organiske synlighed. Er AMP implementeret korrekt på dine blogindlæg o.lign., vil der være et lille lyn-ikon ud for din side, i Googles søgeresultater.

D

Duplicate content, eller duplikeret indhold på dansk, er ordet for kopieret indhold eller indhold der minder meget om hinanden. Hvis dette ikke løses, kan Google have svært at tyde hvilken side de skal vise i søgeresultater, og kan ende med at vise en forkert version eller slet ingen af dem.

E

Schema

Schema er en måde at tagge elementer på dit website. På nogle specifikke typer af Schema, kan der opnås rich snippets, som beriger dit søgeresultat med stjerner, billede, pris og andet.

Event Schema bruges til at tagge dine events. Dette kan være alt fra en koncert og festival til morgenmøde og kursus. Tagger du korrekt, kan du få dato, sted, titel m.m. direkte ud på søgeresultatsiden.

G

Google Alerts gør det muligt at få besked når et nyt resultat dukker op på en Google-søgning på et bestemt søgeord – det kunne fx være din virksomheds navn, dit eget navn eller det/de produkter/services du tilbyder.

K

Keyword research er arbejdet med at finde de søgeord, man gerne vil arbejde med. Et godt søgeord har høj søgevolumen, er relevant for virksomheden og har lav konkurrence.

L

Linkbuilding er en af de vigtigste opgaver i dit SEO-arbejde. Her handler det om at bygge links til dit website, da Google vil se dit site som mere troværdigt, hvis det har gode links.

Linkkataloger kan bruges som en del af din linkbuilding. Det giver efterhånden ikke meningen at arbejde målrettet med linkkataloger, da rigtigt mange bliver set som lav kvalitet af Google.

M

N

Forfatter: Tobias Hyldeborg

Jeg arbejder med SEO, webanalyse og online marketing, og skriver langt de fleste indlæg på denne blog. Udover arbejde på bureau, har jeg min egen lille virksomhed som driver denne blog og en række affiliate-hjemmesider.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (3 bedømmelser, gennemsnit: 4,67 ud af 5)
Loading...

Her tænker du på “SEO ordbog”

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. .